Sponseret af Damvig

Veo har i samarbejde med Damvig udviklet et kamera, der monteres på en høj stang ved sidelinjen, så den med et godt udsyn kan optage hele kampen eller træning i høj kvalitet og sende optagelserne trådløst uden indblanding fra ledninger, kameramænd eller sendevogne.

3D-print sikrer, at den gode idé bliver til succesfuldt produkt

Skal den innovative idé blive til et succes­fuldt produkt, skal det hurtigt til markedet i en ordentlig kvalitet. For Veo’s fodboldskamera var den afgørende ingrediens 3D-print og sparring med eksperter på ­området.

I dag anvender mere end 300 fodboldklubber Veo’s nytænkende produkt: Et smart kamera, der automatisk optager og gemmer fodboldkampen. Via algoritmer følger kameraet automatisk boldens placering og spillernes løbemønstre, så optagelserne kan bruges som træningsredskab.

Idéen har vokset sig til et produkt med globalt potentiale. Men produktet kunne meget vel være endt i ide-skuffen, hvis ikke udviklingsprocessen var forløbet, som den gjorde.
Traditionel innovation, produkttilpasning og markedsmodning er nemlig som regel både tidskrævende og risikofyldt – og derfor dyrt. Det skyldes især de store startomkostninger og det lange forløb, og kuldsejler prototypefasen løber udviklingsomkostningerne hurtigt løbsk.

Derfor allierede Veo sig med teknologien 3D-print og erfarne specialister på området fra Damvig, som hjalp dem med hurtig udvikling, hvilket bragte idéen til markedet på rekordtid.

”3D-print fjerner mange af de begrænsninger, som har hæmmet innovation. Det skaber en fast track løsning, som gør det muligt for virksomheder at komme hurtigt fra ide til produkt uden store risici. Minimale startomkostninger, små serier, nye materialer og fleksible funktionsmuligheder er blandt de oplagte fordele ved 3D-print. Udført i den rette kvalitet og med den nødvendige ekspertise sætter 3D print dermed turbo på produktudviklingsfasen,” siger Susanne Damvig, adm. direktør i Damvig.

Oplagt idé med svært produkt

I dag er det kun en brøkdel af fodboldkampe der bliver filmet. Men det ikke kun verdensstjerner og storklubber, der kan bruge videooptagelserne til at forbedre deres teknik og strategi. Optagelser af afleveringer, driblinger og scoringer er også guld værd for lavere rangerede klubber og ungdomsspillere.

Veo’s ambition var derfor at udvikle et intelligent, digitalt kamera, fordi den danske softwarevirksomhed så et marked for, at optagelser kunne bruges som træningsredskab. Produktet skulle være et kamera, der monteres på en høj stang ved sidelinjen, så den med et godt udsyn kan optage hele kampen eller træning i høj kvalitet og sende optagelserne trådløst uden indblanding fra ledninger, kameramænd eller sendevogne.

Men ideen var afhængig af et solidt kamerahus i den rette kvalitet, pris og med de rigtige funktioner. Og mens virksomheden havde styr på software og programmering, var erfaringerne begrænsede indenfor hardware, materialer og funktionalitet i praksis. Veo havde derfor brug for en samarbejdspartner, hvis idéen skulle blive til et ordentligt produkt, som samtidig kunne komme på markedet inden eventuelle konkurrenter overhalede indenom.

Damvig var en aktiv sparringspartner, der forstod vores tanker og bidrog konstruktivt i hele produkt­udviklingsfasen
Henrik Theisbæk, Adm. direktør i Veo

”Damvig var en aktiv sparringspartner, der forstod vores tanker og bidrog konstruktivt i hele produktudviklingsfasen. Både når produktet blev udviklet og løbende skulle tilpasses, var de med os og sikrede, at vores time-to-market blev kortvarig. Dermed kunne vi hurtigt præsentere produktet for potentielle kunder og dermed fremrykke faktureringen,” siger Henrik Theisbæk, Adm. direktør i Veo.

Fleksibilitet uden store kapitalbindinger

Damvig hjalp Veo, så produktet i funktionalitet, kvalitet og design levede op til alle virksomhedens krav og forventninger. Men ud over at være en vigtig partner i udviklingsfasen, endte 3D-specialisten også med at have en afgørende rolle i den efterfølgende produktion af kamerahusene.

”Damvigs fleksibilitet og state-of-the-art produktionsapparat sikrer både stabilitet, kvalitet og leverancer. Det gør det enkelt og nemt for os at skalere vores virksomhed. Vi sender blot forecast til Damvig, og kort efter har vi lige præcis det antal kamerahuse, vi har behov for. Dermed binder vi ikke unødig kapital i lagre, ligesom vi ikke har været nødsaget til at investere store summer i startomkostninger, som jo ellers oftest er tilfældet med mere konventionel produktion,” siger Henrik Theisbæk.