Sponsoreret af FortyTwo Analytics

Viden er penge

Tid er penge og viden er magt. De to velkendte mundhelder er fortsat gældende, men i dagens retail-verden er de smeltet sammen, for realiteten er at viden nu er penge. Data er den ny valuta, og den er i høj kurs. Men data udgør først en ægte værdi, når den kan udvindes og skabe indsigt og netop dét hjælper exMon og FortyTwo til at sikre.

Uanset størrelsen på retail-virksomheden kan data tjene et nyttigt formål. Men aktuelt er det primært de store virksomheder, der har set værdien og taget dataanalyse til sig – eksempelvis Jysk. Det skyldes blandt andet at de større virksomheder typisk har opnået en større modenhed i forhold til at arbejde med data.

”At arbejde med data er en væsentlig del af hverdagen hos mange detailhandlere og webshops. Tag for eksempel en basisanalyse i forhold til antal kundebesøg i butikken eller besøg på webshoppen. Men der er langt flere muligheder, der bør komme i spil. Udfordringen er bare, at mange ser dataanalyse som noget komplekst og omkostningstungt. Begge dele er fejlagtige antagelser. Eksempelvis er løsningerne fra FortyTwo og exMon uhyre nemme at integrere, brugervenlige og skaber overblik på ingen tid. Omkostning i forhold til værdi ved at f.eks. fange forkert prissætning eller svindel med rabatter er meget lav. Det er åbenlyst hos flere af vores kunder, blandt andet Jysk. Tænk blot på antallet af transaktioner og varenumre, der nu kan monitoreres, bringes frem i lyset og sikre man undgår dyre fejl,” udtaler Bo Jørgensen, Senior Consultant & Partner fra FortyTwo.

Læs også: Kan i stole på jeres data? Få (gratis) guide til håndtering af data her

Udfordringen er bare, at mange ser dataanalyse som noget komplekst og omkostningstungt. Begge dele er fejlagtige antagelser. Eksempelvis er løsningerne fra FortyTwo og exMon uhyre nemme at integrere, brugervenlige og skaber overblik på ingen tid.
Bent Froning Pedersen, Chief Architect & Partner, FortyTwo.

Indsigt og korrekte data gør forskellen

Dataanalyse er for mange potentielle brugere et bredt begreb, men for detailhandelen er det den del af dataanalysen, der tilfører evnen til stort set omgående at kunne gøre strategisk og taktisk indsigt operationel, der påkalder sig mest opmærksomhed. 

Det omhandler blandt andet bedre lagerstyring i forhold til hvad der er på hylderne når kunderne henvender sig, forkert prissætning og kontrol af manipulation og svindel i forhold til rabatter i butikken 

”Ser man på evnen til at få en ”alert”, opnå indsigt og dermed have et sundt, aktuelt og faktabaseret beslutningsgrundlag blot sekunder efter af fejlen er opdaget, er den automatiserede dataanalyse et redskab ingen detailhandler kan undvære. Tilmed kan fejlene ofte blive fanget inden de kommer i spil for alvor og udgør et økonomisk problem. Man undgår en masse manuelle processer og frigør ressourcer. Det er simpelthen sund økonomistyring, der kan mærkes direkte på bundlinjen,” kommenterer Kristinn Már Magnússon, Business Development & Product Sales, exMon.

Læs også: Få guide til korrekt datakvalitet og datahåndtering her

Også kundeinformation er et væsentligt område. Ikke mindst når man ser på hvordan kunderne i dag er langt mindre loyale og overbærende – og langt mere utålmodige – når det gælder deres forventninger til brands, butikker og online-shopping. Det er derfor vigtigt at kunne møde kundens forventninger, helst på et personligt niveau men om ikke andet, så i hvert fald til at undgå, at kunden bliver skuffet. Eksempelvis gennem fejlinformation. Muligvis en mindre fejl for detailhandleren, men den bliver straffet.

Aktuelt er kunderne klar til at vælge at handle et andet sted på baggrund af blot en fejl. Det kan f.eks. være at de er blevet oplyst at en vare er på lager, når det ikke er tilfældet. Ser man på omkostningerne ved at vinde en ny kunde kontra det et kunne sælge til en eksisterende, kan værdien af dataanalyse også her vise sig at være enorm.

Fordelene ved dataanalyse og Business Intelligence kan man læse mere om ved at downloade dette whitepaper.