­Sponseret af Columbus

"Cloud tilbyder masser af fordele, og er fremtiden for langt de fleste virksomheder. Man skal bare ikke tro, at træerne vokser ind i himlen, og at man uden videre kan sende IT-afdelingen hjem. Gør man det, så risikerer man at brænde fingrene" - Jan van Hauen, Columbus. Foto: Shutterstock.

Cloud betyder ikke at IT-afdelingen kan sendes hjem

Fordelene ved cloudløsninger er mange, og spørger man de store leverandører, passer skyen næsten sig selv. Det er dog ikke helt sådan, man ser virkeligheden hos Columbus, der bl.a. ­r­ådgiver om cloud og hjælper kunder med transition.

I salgsmaterialet fra de store udbydere af cloud-løsninger, kan man nogle gange få det indtryk, at skyen er et næsten paradisisk sted, hvor brugerne lever problemfrit og lykkeligt til deres dages ende.

Og attraktivt ser det da også ud: Hvem vil f.eks. ikke gerne rydde det gamle serverrum for brummende apparatur og aldrig mere tænke på dyre og omkostningstunge opgraderinger – for ikke at tale om alle de mandetimer, der spares, når IT-afdelingen ikke længere skal drifte virksomhedens serverpark?

Dertil kommer en lang række af dokumenterede fordele som øget agilitet og sikkerhed, 100 procent skalerbarhed og færre investeringer.
Lutter fordele, og derfor ingenting at betænke sig på. Eller er der?

Ingen slanger i paradis

Jan van Hauen, der er Global Cloud Services direktør hos Columbus, ønsker ikke at spolere den gode stemning, og han har heller ikke tænkt sig at pege på en decideret slange i cloud-paradiset.

Men han vil gerne slå et slag for en nuanceret debat om cloud, og dermed sikre, at virksomhederne vælger den rette cloud-løsning og er bekendt med de rammer, der trods alt er.

“For at blive i billedet, så er cloud faktisk et paradis et langt stykke hen ad vejen. Teknikken tilbyder rigtig mange fordele, som langt de fleste virksomheder vil have gavn af. Det eneste jeg forsøger at sige er, at man skal vælge den – eller de – rette løsninger, og at man i den forbindelse bør alliere sig med en kompetent og uvildig rådgiver, der også kan hjælpe med forventningsafstemning,” siger han og fortsætter:

“Vi ser ofte komplekse og meget tilrettede kundeløsninger, der gør det svært at vælge et hyldeprodukt. Enten skal der rettes lidt på servicen, eller også skal kunderne være klar til at arbejde med deres forretningsprocesser. Derfor er multi-cloud løsninger, hvor kunderne vælger det bedste fra flere verdener ofte en god løsning.

Og Jan van Hauens råd er langt fra grebet ud af den blå luft. For selvom Columbus selv udbyder en Microsoft-baseret cloud-platform, så henvender flere og flere virksomheder sig for uvildig rådgivning.

“Virksomhederne påvirkes jo af forskellige leverandører, der naturligt nok peger på deres egne løsninger. Og selvom vi et stykke hen ad vejen udspringer af et Microsoft-hus, så forholder vi os først og fremmest til kundens behov for forretningsunderstøttelse og sekundært til platforms- og leverandørvalg. Dermed oplever mange, at vores rådgivning er med til at skabe det samlede arkitekturbillede og at valget af løsning dermed bliver lettere.”

Praktisk arbejde på vej til skyen

Jan van Hauen fortæller, at en del virksomheder bliver overrasket over, at der faktisk er en del arbejde forbundet med overgangen fra traditionelle on premise løsninger til cloud baseret teknologi.

“Nogle af udbyderne er ikke så gode til at fortælle om det praktiske arbejde ved transitionen og flytning af data. Det er som regel ikke inkluderet i deres løsninger, og dermed er det op til virksomheden selv – eller sådan nogle som os – at få styr på,” siger han og tilføjer at service-desk-området også kommer bag på nogle.

 

Vi oplever ofte, at virksomheder, der benytter cloud, ringer til os, når de skal gennemføre større forandringer. Det hjælper cloud-udbyderne dem nemlig ikke med, og det kommer bag på mange
Jan van Hauen

“Vi oplever ofte, at virksomheder, der benytter cloud, ringer til os, når de skal gennemføre større forandringer. Det hjælper cloud-udbyderne dem nemlig ikke med, og det kommer bag på mange. I det hele taget er det meget vigtigt, at man fra starten får klarhed over, hvad man kan få hjælp til af leverandøren – og hvor.”

Stadig brug for IT-kompetencerne

De virksomheder, der ikke ringer, når de står overfor større forandringer, har i øvrigt ofte én ting tilfælles, smiler Jan van Hauen.
“Det er virksomheder, som har en dygtig IT-afdeling, og som ikke har sendt dem hjem i forventning om, at alle problemer ville forsvinde ved overgangen til cloud. Faktisk er erkendelsen i disse virksomheder ofte, at cloud skaber så mange nye muligheder, at der stadig er brug for masser af kyndige IT-hoveder. Og det er egentlig kernen i min pointe:

“Cloud tilbyder masser af fordele, og er fremtiden for langt de fleste virksomheder. Man skal bare ikke tro, at træerne vokser ind i himlen, og at man uden videre kan sende IT-afdelingen hjem. Gør man det, så risikerer man at brænde fingrene,” siger Jan van Hauen.

Jan van Hauen,
Global Cloud Services direktør, Columbus

Tags: ,
Kort om ­Columbus ­Infrastructure Services

Columbus Infrastructure Services (CIS) er en global forretningsenhed i Columbus, der er specialiseret i at levere forretningskritiske IT driftsløsninger. Leverancen af Infrastruktur ydelser følges ofte af virksomhedens øvrige serviceydelser i applikations-spacet under navnet ”ColumbusCare”.

Tilbage til Digitalisering