Sponseret af Køge Havn

Køge Havn er i dag fuldt udnyttet, men store nye arealer og en meget større vanddybde er på vej. Foto: Køge Havn

Køge Havn gør den blå motorvej grønnere

Havneudvidelsen syd for hovedstadsområdet med et stort landareal, flere tusinde ekstra kajmeter og en ny multiterminal skal facilitere en grøn udvikling for alle sine kunder.

Køge Havn vil inden for de næste fire år stå med 700.000 ekstra kvadratmeter og flere tusinde ekstra kajmeter – alt sammen med ét mål; at gøre den blå verden lidt grønnere.

Ifølge havnedirektør Thomas Elm Kampmann er det kun naturligt for dem som Sjællands førende transportcentrum at have et grønt formål.

Bottom line er, at vi er sat i verden for at understøtte miljørigtige transporter på den blå motorvej
Thomas Elm Kampmann

“Det er fremtiden. Hvis vi kan samle på de virksomheder, som har store logistik- og transportbehov hernede, så understøtter det en mulighed for grønne hensyn. Køge ligger så tæt på hovedstadsområdet, at vi er en hovedåre til den halvanden million mennesker, der skal have noget at spise og drikke nord for os. Det er baggrunden for hele udvidelsen, da vi gerne vil understøtte, at alle de virksomheder, der ligger sig hernede, kan betjenes infrastrukturmæssigt så grønt som overhovedet muligt,” fortæller direktøren og fortsætter:

“Bottom line er, at vi er sat i verden for at understøtte miljørigtige transporter på den blå motorvej.”

Havneudvidelsen står til at koste én milliard kroner, det største anlægsprojekt i Køges historie, og det vil gøre havnen tre gange så stor som i dag.

Pizzabakken fra England

Køge Havn henvender sig hovedsageligt til erhvervstransport og har faciliteter som tankanlæg, diverse service- og reparationsområder, vaskeanlæg, parkeringsplads samt plads til at virksomheder kan flytte ind på området.

Helt specifikt betyder havnens placering og faciliteter, at erhvervstransporterne har mulighed for at læsse af og bearbejde deres gods meget tættere på endestationen i hovedstadsområdet.

Husholdningsaffald fra eksempelvis England og Irland bliver transporteret til Køge Havn, fordi forbrændingsmulighederne og kildesorteringen er bedre i Danmark.

“I England og Irland har man været nødt til at køre affaldet ud på en mark. Nu kan en pizzabakke fra England i stedet blive kildesorteret og renset for organisk materiale, derefter samlet i en stor balle med andet pap og udskibet til Køge. Her i Køge bliver den så losset og kørt i lastbil op til forbrændingsanlægget i Roskilde. Det lyder måske sindssygt, at en pizzabakke skal rejse så langt og ende sine dage i Danmark, men CO2-regnskabet er fantastisk positivt. Nu skal pizzabakken ikke længere ligge 30-50 år og formulde på en engelsk mark. Det er en del af hele den grønne kæde, som vi understøtter med vores kajfaciliteter,” siger Thomas Elm Kampmann.

På den måde er Køge Havn med til at gøre hele transportprocessen mere bæredygtig og klimavenlig.

“Hvis det kun var havnen, der skulle være miljøvenlig, så ville vi bare skulle udskifte pærerne til LED eller køre på miljøvenlig brændstof, og det gør vi jo allerede. Men vi vil meget hellere ud at skabe de transportkæder, som kan facilitere den grønne omstilling,” siger Thomas Elm Kampmann.

Transportbranchenefterspørger grønne løsninger

Havnedirektøren er glad for, at hans kunder selv søger de grønne løsninger, som han kan tilbyde.

»De sidste ti år har der helt sikkert være en meget større efterspørgsel. Meget, meget større. I særdeleshed i forbindelse med varmekraftværkernes omstilling fra fossile brændstoffer til biomasse har vi oplevet en klar stigning,« siger direktøren.

Han understreger, at havnen selvfølgelig ikke er et filantropisk foretagende, men at det er meget sjovere for dem at tage forretning ind, som understøtter den grønne omstilling. Og så er det ikke blot en personlig passion at være grøn – det er også et samfundsansvar, han føler på sine skuldre.

»Når man har ansvaret for en virksomhed, som kan hjælpe med omstillingen, så har man også en pligt til at gøre sit, hvor man kan,« siger Thomas Elm Kampmann.

Udvidelsen af Køge Havn står til at være færdig i 2022 og indebærer 2300 nye kajmeter med en vanddybde på 8,5-9,5 meter, et helt nyt landareal på 400.000 kvadratmeter og en multiterminal på 225.000 kvadratmeter samt nye vejanlæg.