Detailforums medlemmer mødes til arrangementer for at få inspiration og dele erfaringer (Award Dinner).

Et spørgsmål om overlevelse

Det danske detailmarked står i en brydningstid. Danske forbrugere handler i højere grad online og den daglige ­handel rykker mod større byer og shopping centre samtidig med at flere kæder må lukke butikker eller dreje nøglen helt om. Netværket Detail Forum hjælper danske butikker mod en fremtid, hvor konkurrencen både udefra og online rykker tættere på – og for tæt for nogen.

Sidste år gik FONA konkurs og senest måtte Toys’R’Us dreje nøglen, mens Stof2000 har lukket flere af deres fysiske butikker. Det sker enten fordi forbrugerne går hen, hvor udbuddet er større eller fordi de prioriterer at handle gennem digitale butikker. Især er markedet for e-handel præget at konkurrence fra store internationale platforme og udviklingen har sat flere danske butikker bag om dansen.

Detailforums medlemmer mødes til arrangementer for at få inspiration og dele erfaringer (Award Dinner).

”Danmark har tradition for at være langt fremme i skoene. Vi er gode til at organisere os og skabe gode oplevelser for kunderne i de fysiske butikker. Men de fysiske butikker skal forholde sig til konsekvensen af e-handel. Mange taber omsætning og selvom mange godt kan leve med det i nogle år, så må flere dreje nøglen om, fordi de ikke omstiller sig. Det er især de store butikker, der ikke benytter e-handel som en anden kanal, der taber store summer,” siger Per Nyborg, der er administrerende direktør i Institut for Center-Planlægning, der agerer sekretariat for Detail Forum.

Detail Forum er et tværfagligt netværk for ledere i den danske detailbranche, der arbejder for at ruste de danske butikker mod den øgede konkurrence fra internationale e-handelsbutikker og dele viden og erfaringer for at navigere i fremtidens detailindustri.

Nye mønstre

Fremtiden for detailhandel peger mod at de etablerede butikker skal søge nye digitale løsninger for at fastholde kunder og omsætning. Hos Institut for Center-Planlægning samler man viden fra hele verden og kigger ind i trends og tendenser, der også kan ændre det danske marked.

Ifølge Per Nyborg skal større detailhandler med fysiske butikker gentænke og målrette de indkøbsmuligheder, de tilbyder deres forbrugere, til at imødekomme forbrugernes nye indkøbs-og handelsmønstre.

”Mange danske detailhandlere står med ryggen mod muren. De skal få kunderne ind i butikkerne flere gange og kundeservice er vigtigere end nogensinde før, fordi det afviger fra den oplevelse, man får på nettet. Men god service er ikke alt. Der skal også være en større tilgængelighed og vi diskuterer ofte hvordan fysiske butikker kan bygge supplerende digitale løsninger, for det kan være spørgsmålet om overlevelse for mange,” siger Per Nyborg.

Vi snakker meget om Amazon, men der er mange andre fra både USA og Kina. Det er en samfundstrussel når pengene går til udenlandsk e-handel, for statskassen går glip af mange ­milliarder i skat og moms
Finn Borgquist, ­administrerende direktør, Forbrugs­foreningen

Ifølge administrerende direktør i Forbrugsforeningen, Finn Borgquist, spiller Detail Forum en vigtig rolle for detail­butikkerne fordi det giver dem muligheden for at dele erfaringer og de får en større viden i forbrugernes handlemønstre på tværs af industrien.

”Vi snakker meget om Amazon, men der er mange andre fra både USA og Kina. Det er en samfundstrussel når pengene går til udenlandsk e-handel, for statskassen går glip af mange milliarder i skat og moms. Danskerne har de seneste år fået flere penge mellem hænderne, og det får de formentlig også over de næste par år. Derfor bruger de også flere penge og dem skal de have mulighed for at bruge i danske butikker – på nettet eller fysisk,” siger Finn Borgquist og afslutter:

”Derfor er det vigtigt med et netværk som Detail Forum, der kan skabe indsigt og følelsen af, at vi er på en fælles mission for at skabe de bedste butiksoplevelser for de danske forbrugere.”

Per Nyborg, administrerende direktør, Institut for Center-Planlægning.

Finn Borgquist, ­administrerende direktør, Forbrugs­foreningen.

Tilbage til Retail