Kampen om loyale kunder vindes med unikt kort
Forbrugsforeningen skaber stor værdi for medlemmer og partnere med deres alternativ til et betalingskort, der har presset gebyrerne helt i bund og holder trit med digitalisering for at imødekomme forbrugernes forventninger og vaner.
Kampen om at tiltrække og især fastholde forbrugere har aldrig været hårdere. Nye globale aktører rykker ind på det danske marked, hvor mange forbrugere foretrækker at handle online. Det stiller nye krav til dansk detailhandel, hvis de skal fastholde de danske forbrugere.
Derfor har Forbrugsforeningen skabt et fordelsprogram, der belønner medlemmerne, hver gang de handler i danske butikker. De mange fordele skaber loyale forbrugere og over de seneste 10 år har 300.000 medlemmer til sammen fået fordele for mere end tre milliarder kroner.
Loyalitetsprogrammet består af et dedikeret betalingskort, som forbrugerne kan bruge i mere end 4500 butikker landet over på tværs af 150 forskellige brancher. De kan skrabe bonuskroner sammen for hvert køb, de foretager hos alt fra bager til optiker og fysioterapeut til tandlæge.
”Loyalitetsprogrammet er en effektiv måde at øge købsfrekvensen på, fordi det motiverer kunderne til at købe oftere når de opsparer kontante fordele. Dette bliver rentabelt for både butikker og kunder: De får mere værdi hver gang de handler, og butikkerne nyder godt af genbesøgende kunder,” siger Finn Borgquist, der er administrerende direktør i Forbrugsforeningen.
Gebyrerne i bund
Ifølge Forbrugsforeningen øger fordelsprogrammet besøgsfrekvensen på 12 til 25 procent hos de butikker, der er i ordningen ligesom kunderne kommer 18 til 34 procent mere i kurven. Forbrugsforeningen har en licens hos Finanstilsynet, der giver betalingskortet den samme status som Dankortet.
”Det er afgørende, at vi kan skabe loyale kunder, ellers er der ikke nogen butikker, der vil være med. Men fordi vi ikke selv er detailist, kan vi have mange forskellige butikker med, så der er reelt ingen begrænsninger for fordelene, og det er attraktivt for forbrugerne,” siger Finn Borgquist.
Ifølge den seneste rapport fra Betalingsrådet koster det samfundet 2,4 kroner hver gang, Dankortet bruges – det laveste blandt alle betalingsmidler. Til sammenligning koster det samfundet 13,7 kroner, hver gang der foretages en betaling med internationale kreditkort. Ifølge Finn Borgquist har det en stor betydning for successen for Forbrugsforeningens betalingskort.
Vi er ikke noget kommercielt selskab, så vi hæver ikke priserne eller trækker gebyrer. Vores forretningsmodel er at tilføre så meget værdi til vores partnere, at det kan betale sig for dem at give en bonus, hver gang forbrugerne handler.
Finn Borgquist
En ny generation af forbrugere
Forbrugsforeningen er etableret i 1886 men har siden 1999 haft sit eget betalingskort. Siden den første dag har Forbrugsforeningen fokuseret på at skabe fordele til forbrugerne. Fordele som den dag i dag også kan konkurrere med lignende udenlandske alternativer.
”Digitalisering er højt på vores dagsorden og vores medlemmer forlanger det også. I dag bliver konti opdateret i realtid og medlemmerne kan se både købsbeløb og deres bonus i sekundet, de foretager et køb hos en af vores partnere,” siger Finn Borgquist.
Det næste skridt for Forbrugsforeningen bliver at gøre deres kort klar til den nye generation af forbrugere, der har helt andre forudsætninger for at anvende betalingskort.
”Mange nye forbrugere aner ikke, hvad det vil sige at betale med magnetstribe og det er sjældent, de benytter deres pinkode. Det skal vi imødekomme for at blive ved med at være relevante for alle forbrugere og vi kigger på mulighederne for at indbygge chip og kontaktløs betaling i vores betalingskort fremover,” Finn Borgquist.