Som butik må man give kunderne den fleksibilitet, de efterspørger – ellers finder de et andet sted at handle”, udtaler Matthias Vesterdal, politisk konsulent i Dansk Erhverv. Foto: Colourbox.

Detailhandlen ­­indstiller sig på forbrugernes­ digitale vaner

Den fysiske butik er presset fra e-handlen. Man behøver blot at kaste et blik rundt på de tomme butikslokaler i mange byer, for at konstatere, at handelsmønstrene er ved at ændre sig. Danmarks Statistiks tal for butikker i Danmark viser da også, at hver 10. butik er forsvundet de seneste 10 år.

Nogle typer butikker rammes mere end andre. Det gælder bl.a. fotoudstyr og børnetøj hvor op mod hver anden butik er forsvundet fra gadebilledet. Det er samtidig to varetyper, som er populære at købe på nettet. Men selvom nethandlen er blevet en konkurrent for den fysiske butik, er den samtidig blevet et værdifuldt udstillingsvindue for dem. En medlems­undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 35 procent af detailhandelsvirksomhederne solgte både online og ’offline’. Mens e-handel stadig vokser, gælder det også for hybrid-formen, Click & Collect, hvor varen bestilles online, men hentes i den fysiske butik. Dermed sikrer kunderne sig eksempelvis, at varen ikke er udsolgt, når de kommer ned i butikken. Selvom det logistisk ikke altid er den mest økonomiske løsning for detailhandlen, så giver det kunderne en fleksibilitet de ønsker – og nogle gange ryger der så også lidt mere med i indkøbskurven.

Det er i høj grad kundernes ­efterspørgsel der driver den her udvikling. Som butik må man give kunderne den fleksibilitet, de efterspørger – ellers finder de et andet sted at handle
Matthias Vesterdal, politisk konsulent, Dansk Erhverv

”Vores medlemsundersøgelse viser, at de fleste giver deres kunder mulighed for at bestille en vare på nettet og hente den i den fysiske butik. Ligesom de fleste giver mulighed for at returnere eller bytte en vare i den fysiske butik, selvom den er købt på nettet. Det er i høj grad kundernes efterspørgsel der driver den her udvikling. Som butik må man give kunderne den fleksibilitet, de efterspørger – ellers finder de et andet sted at handle”, udtaler Matthias Vesterdal, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Det køber danskerne online

Efterhånden er det alle varetyper, der sælges på nettet. Men nogle er mere populære end andre. Både målt ud fra antallet af køb og andelen af det samlede beløb, som bruges på varer online, er de to varekategorier i en klasse for sig. En femtedel af danskernes onlineforbrug sker inden for tøj, sko samt elektronik. Tilsammen udgør de to varegrupper dermed 40 pct. af danskernes online varekøb.

”Tøj og sko har de seneste år konsistent været de mest populære kategorier at købe online, og tilsammen udgør de næsten halvdelen af danskernes forbrug på varer online. Så det er klart, at vil man overleve inden for lige præcis de to brancher, så kræver det at man forholder sig til den bevægelse hos forbrugerne.”, siger Matthias Vesterdal.

Salgskanalerne er bundet godt sammen hos virksomhederne

Matthias Vesterdal, politisk konsulent, Dansk Erhverv.

Meget tyder da også på, at den danske detailbranche er godt i gang med at indrette sig efter den nye digitale virkelighed. I en medlemsundersøgelse blandt Dansk Erhvervs detailhandelsmedlemmer, svarer 83 procent at click & collect er muligt hos dem. Derudover svarer 78 procent, at varer der er købt i netbutikken, kan byttes eller returneres i den fysiske butik.

”Den digitale forbruger forventer høj service på tværs af salgskanalerne, og det kan vi se butikkerne indretter sig efter. Vores tal viser, at de danske detailvirksomheders servicestandarder generelt er høj, hvilket sandsynligvis skyldes at de danske forbrugere er blandt de mest digitale i hele EU.” udtaler Matthias Vesterdal og henviser til tal fra EU Kommissionen, der viser at Danmark i 2018 med 84 procent, var det land med den største andel af e-handlende borgere.

Tilbage til Retail