Dataanalyse giver bedre beslutninger
Virksomhederne konkurrerer ikke længere blot på pris og kvalitet. De konkurrerer også på evnen til at kunne træffe bedre beslutninger på det rigtige tidspunkt. Derfor er kunstig intelligens og proaktiv dataanalyse uundværlige redskaber i den digitale værktøjskasse.
Set med de forretningsorienterede briller på er forskellen mellem Business Intelligence og Artificial Intelligence rimelig enkel at forklare. Business Intelligence bygger på data, der blandt andet kan fortælle om konsekvenserne af en forkert beslutning. Artificial Intelligence tilføjer dataanalysen, der kan kigge ind i fremtiden og give et bud på, hvorledes virksomheden helt kan undgå at træffe en forkert beslutning.
”Det er måske lidt forenklet sat op, men der er ikke nogen tvivl om, at fremadrettet vil et af de helt store konkurrenceparametre for virksomhederne være evnen til at træffe bedre beslutninger. Det skal vi hjælpe dem med”, siger Julie Godtkjær, der den 1. januar tiltrådte som Sales Director Large Enterprise i datakonsulenthuset Inspari, hvor ambitionsniveauet netop nu er højt.
IT som strategisk værktøj
Inspari vækster kraftigt og vokser med markedet. Det betyder, at der er brug for ekstra kompetence til at løfte sig selv op i det helt tunge enterprisesegment. Det skal ansættelsen af Julie Godtkjær være med til at understøtte. Hun kommer fra en stilling hos Microsoft Danmark, hvor hun havde ansvaret for at drive dialogen omkring brugen af kunstig intelligens i en række store, danske virksomheder.
De næste par år bliver utrolig spændende. Både for os og for kunderne. Mange virksomheder har nemlig allerede undersøgt mulighederne i Artificial Intelligence. De har fundet ud af, at det er nu, de skal rykke – de ved bare ikke helt hvordan,
Julie Godtkjær
Hun understreger ligeledes vigtigheden af, at alle aspekter af IT, herunder Data & AI, indgår som en del af virksomhedernes strategiske ledelse.
Anbefalet: Sådan optimerer AI din virksomhed
Digital rejse skal være tryg
”Vores fornemmeste opgave er at støtte kunderne i gennemførelsen af denne digitale transformation på en tryg måde. Vi skal med andre ord være med til at gøre en forskel i den digitale rejse, og vi skal være med til at bakke op om den datadrevne beslutningsproces”. Ifølge Julie Godtkjær er det nemlig vigtigt, at data kommer til at leve på tværs af hele en virksomheds organisation.
Dermed mener hun, at virksomhederne i virkeligheden står over for et paradigmeskift forstået på den måde, at det fremover vil være data, der er den vigtigste ressource. Ikke dermed sagt, at medarbejderne bliver overflødige. Snarere tværtimod. Datadrevne beslutninger skal nemlig både gøre medarbejderne bedre til prediktiv kundeservice og bedre til at forudse samt reagere på fremtidig kundeadfærd.
Anbefalet: Moderne Business Intelligence kort fortalt
Ledelsen skal være dedikeret
”I min stilling hos Microsoft Danmark var en af mine fornemmeste opgaver at inspirere virksomhederne til at komme i gang med de værktøjer, der gør det muligt at arbejde effektivt med databaseret beslutningsstøtte. Det er en erfaring og kompetence, jeg har taget med over til Inspari”, forklarer Julie Godtkjær, der desuden er certificeret i at designe en dataplatform i Azure, som understøtter brugen af bl.a. Artificial Intelligence.
En del virksomheder er som nævnt begyndt at tage Data & AI seriøst, men snart vil efterspørgslen blive markant, og det vil den blive i alle typer af virksomheder. Julie Godtkjær understreger dog, at en bedre konkurrenceevne ikke i sig selv er gjort med at investere i en Data & AI løsning. Det er mindst lige så afgørende, at virksomhedens ledelse er dedikeret og kan sikre, at medarbejderne får de rigtige kompetencer til at kunne høste de mange fordele.