Sponsoreret af Inspari

En del virksomheder er begyndt at tage Data & AI seriøst, men snart vil efterspørgslen blive markant, og det vil den blive i alle typer af virksomheder. Foto: Inspari

Dataanalyse giver bedre beslutninger

Virksomhederne konkurrerer ikke længere blot på pris og kvalitet. De konkurrerer også på evnen til at kunne træffe bedre beslutninger på det rigtige tidspunkt. Derfor er kunstig intelligens og proaktiv dataanalyse uundværlige redskaber i den digitale værktøjskasse.

Set med de forretningsorienterede briller på er forskellen mellem Business Intelligence og Artificial Intelligence rimelig enkel at forklare. Business Intelligence bygger på data, der blandt andet kan fortælle om konsekvenserne af en forkert beslutning. Artificial Intelligence tilføjer dataanalysen, der kan kigge ind i fremtiden og give et bud på, hvorledes virksomheden helt kan undgå at træffe en forkert beslutning.

”Det er måske lidt forenklet sat op, men der er ikke nogen tvivl om, at fremadrettet vil et af de helt store konkurrenceparametre for virksomhederne være evnen til at træffe bedre beslutninger. Det skal vi hjælpe dem med”, siger Julie Godtkjær, der den 1. januar tiltrådte som Sales Director Large Enterprise i datakonsulenthuset Inspari, hvor ambitionsniveauet netop nu er højt.

IT som strategisk værktøj

Inspari vækster kraftigt og vokser med markedet. Det betyder, at der er brug for ekstra kompetence til at løfte sig selv op i det helt tunge enterprisesegment. Det skal ansættelsen af Julie Godtkjær være med til at understøtte. Hun kommer fra en stilling hos Microsoft Danmark, hvor hun havde ansvaret for at drive dialogen omkring brugen af kunstig intelligens i en række store, danske virksomheder.

De næste par år bliver utrolig spændende. Både for os og for kunderne. Mange virksomheder har nemlig allerede undersøgt mulighederne i Artificial Intelligence. De har fundet ud af, at det er nu, de skal rykke – de ved bare ikke helt hvordan,
Julie Godtkjær

Hun understreger ligeledes vigtigheden af, at alle aspekter af IT, herunder Data & AI, indgår som en del af virksomhedernes strategiske ledelse.

Anbefalet: Sådan optimerer AI din virksomhed

Digital rejse skal være tryg

”Vores fornemmeste opgave er at støtte kunderne i gennemførelsen af denne digitale transformation på en tryg måde. Vi skal med andre ord være med til at gøre en forskel i den digitale rejse, og vi skal være med til at bakke op om den datadrevne beslutningsproces”. Ifølge Julie Godtkjær er det nemlig vigtigt, at data kommer til at leve på tværs af hele en virksomheds organisation.

Dermed mener hun, at virksomhederne i virkeligheden står over for et paradigmeskift forstået på den måde, at det fremover vil være data, der er den vigtigste ressource. Ikke dermed sagt, at medarbejderne bliver overflødige. Snarere tværtimod. Datadrevne beslutninger skal nemlig både gøre medarbejderne bedre til prediktiv kundeservice og bedre til at forudse samt reagere på fremtidig kundeadfærd.

Anbefalet: Moderne Business Intelligence kort fortalt

Ledelsen skal være dedikeret

”I min stilling hos Microsoft Danmark var en af mine fornemmeste opgaver at inspirere virksomhederne til at komme i gang med de værktøjer, der gør det muligt at arbejde effektivt med databaseret beslutningsstøtte. Det er en erfaring og kompetence, jeg har taget med over til Inspari”, forklarer Julie Godtkjær, der desuden er certificeret i at designe en dataplatform i Azure, som understøtter brugen af bl.a. Artificial Intelligence.

En del virksomheder er som nævnt begyndt at tage Data & AI seriøst, men snart vil efterspørgslen blive markant, og det vil den blive i alle typer af virksomheder. Julie Godtkjær understreger dog, at en bedre konkurrenceevne ikke i sig selv er gjort med at investere i en Data & AI løsning. Det er mindst lige så afgørende, at virksomhedens ledelse er dedikeret og kan sikre, at medarbejderne får de rigtige kompetencer til at kunne høste de mange fordele.

Tags: , , , , ,
Bedre bundlinje og bedre medarbejdere

Microsoft undersøgelsen ”Artificial Intelligence in Europe” viser, at virksomhederne i Danmark er ganske langt fremme og ligger over det europæiske gennemsnit, når det gælder anvendelsen af Artificial Intelligence. Ud af 277 deltagende virksomheder fordelt på 15 lande, er de 25 danske, og listen tæller blandt andre navne som H. Lundbeck, PFA, A.P. Møller Mærsk, Danfoss, TDC, Novo Nordisk og LEGO. To meget interessante konklusioner i rapporten er, at 57 pct. af de adspurgte virksomheder forventer stor gevinst inden for helt nye forretningsområder, mens 80 pct. forventer, at Artificial Intelligence vil være med til at styrke medarbejdernes faglige kompetencer.

Dataanalyse giver bedre produktivitet

Ifølge en analyse, udarbejdet af Oliver Müller fra IT Universitet, er der store gevinster at hente ved at anvende Artificial Intelligence og dermed tilføje dataanalysen til den digitale værktøjskasse. Således anfører IT- og dataintensive brancher ifølge analysen, at produktiviteten øges med 6,7 pct., mens stærkt konkurrenceprægede brancher øger produktiviteten med 5,7 pct. Gennemsnittet er ifølge analysen en produktivitetsforøgelse på 3,75 pct. Inspari kan hjælpe med at italesætte denne proces via et stærkere samarbejde blandt andet virksomhedens  leverandører og/eller ansvarstagende for udarbejdelse af en digital strategi på ledelsesniveau.

Anbefalet: Oplev den moderne dataplatform

Tilbage til Digitale Danmark Tilbage til Digitalisering