Sponseret af Clio

Jesper Eiby Christoffersen, CEO i Clio

Dansk forlag er blevet til tech-virksomhed med internationale ambitioner

Clio har skabt en platform, der understøtter børns læring ­digitalt. Efter flere år som markeds­ledende i Skandinavien, er ­virksomheden nu klar til at skabe ­­læringsteknologi for børn over hele kloden.

Tiden med pegepind, overheadprojektor og omdelte papirer, der er blevet genkopieret et tocifret antal gange, skal være slut i folkeskolen. Børnene skal i stedet mødes af digitalt undervisningsmateriale, der tilpasser sig den enkelte elevs behov. I hvert fald hvis det står til den danske EdTech-virksomhed Clio.

”Det er en spændende industri at være i, hvor man kan gøre en forskel for børn. Og kan vi gøre det skalerbart, kan det resonere bredt og gøre børn klogere i hele verden,” siger Jesper Eiby Christoffersen, CEO i Clio.

Den danske platform bliver både brugt af læreren til at planlægge undervisningsforløb og af eleverne som en del af undervisningen.

Siden starten i 2006 har virksomheden fået solidt fat, og i dag har mere end 90 procent af landets grundskoler købt adgang til en eller af flere af Clios løsninger. Men det var først i 2018, at Clio for alvor begyndte at ændre opfattelsen af sig selv fra at være et dansk forlag til en international tech-virksomhed.

Internationale ambitioner

Mange danske grundskoler har taget Clio til sig, og bruger både virksomhedens materiale og digitale platform som en del af undervisningen. Og den succes i Danmark var da også en forudsætning for, at Clio i 2018, hvor Jesper Eiby Christoffersen blev ansat som CEO, begyndte at samle setuppet og turde satse globalt.

”Clio havde bevist sin case i Danmark, hvor man har bygget et samarbejde op med grundskoler, som er uset i andre lande. Men hele teknologien og indholdet var ikke fokuseret til at skalere globalt, så det første skridt var at samle organisationen og geare den mod et globalt sats,” siger direktøren.

På det tidspunkt var virksomheden netop blevet solgt til Bonnier, og var gået ind på det svenske marked. Men ved at samle de 180 medarbejdere under en global mission, er det lykkedes Clio at introducere deres løsning på nye markeder.
”Da jeg overtog direktørposten, var man lige gået ind på det svenske marked. Det arbejde har vi konsolideret, men samtidig har vi arbejdet på en international læringsportal. Siden den blev rullet ud i maj i år, har vi fået brugere i 51 lande,” siger Jesper Eiby Christoffersen.

Fra forlag til tech-bevidsthed

Transformationen fra dansk forlag til skalerbar tech-virksomhed, der satser globalt, kommer dog ikke ad sig selv.

”En af de ting, jeg har skullet været god til, er at artikulere, hvorfor vi skal ændre virksomheden. For det gik godt som forlag i Danmark, men virksomheden har bare potentiale til at skalere globalt. Den måde vi udøver læring på i Norden er bare noget, der bliver værdsat mange steder i verden, og den position skal vi udnytte,” siger Jesper Eiby Christoffersen.

De danske metoder og den teknologiske platform har placeret Clio forrest i feltet på læringsteknologi. For at beholde den position har virksomheden oprettet ’Clio Lab’ – et laboratorium, hvor en blanding af tech- og læringseksperter arbejder på at lave radikal innovation indenfor læring.

”En del af det, at gå fra at være forlag til at være en tech-virksomhed, er, at vi er i gang med at skabe noget, der ikke eksisterer i markedet i dag. Vi ved ikke, hvordan fremtiden ser ud, så det handler om at fremskynde, at vi kommer derud, hvor vi tør satse radikalt – også selvom vi fejler. Rammer vi forkert, har vi forhåbentlig lært en masse undervejs, og rammer vi rigtigt, så rammer vi for alvor rigtigt,” siger han.

Det betyder, at laboratoriet blandt andet arbejde med, hvordan kunstig intelligens kan understøtte læringsmissionen. Om det så er opfindelsen af en app, der selv kan omskrive en tekst til et nyt lix-tal, der bliver den store succes, er endnu ikke klart. Men direktøren er i hvert fald sikker på, at kombinationen af tech og læring skal drive virksomheden ind i en lys fremtid.

Vores fordel er ikke bare kendskab til ­indhold, læring og ­teknologi – men ­kombinationen af de tre
Jesper Eiby Christoffersen

”Vores fordel er ikke bare kendskab til indhold, læring og teknologi – men kombinationen af de tre. Enhver idiot kan lave en platform, men kombinationen af de tre er der, hvor 2 + 2 + 2 giver 27. Der er der, hvor vi i bund og grund kan gøre læring relevant for den enkelte elev,” siger Jesper.

Tilbage til Digitale Danmark