Frank Rosengreen Lorenzen, direktør, Dansk AM Hub

AM-branchen vil have ­produktionen hjem til Danmark

3D-print er vokset i takt med, at flere materialer kan bruges inden for teknologien. Nu kigger branchen frem mod muligheden for at trække store produktioner tilbage til dansk grund.

Gennem de seneste år har flere og flere danskere stiftet bekendtskab med 3D-printere. De dukker i højere grad op i danske hjem og er en større del af flere uddannelser. Men 3D-print er overhovedet ikke nyt i erhverslivet. Det er en del af det større begreb Additive Manufacturing – altså at bygge noget fysisk op i lag. Det er blevet gjort gennem årtier. Men branchen er i opbrud.

Det fortæller Dansk AM Hub, hvis mission er at promovere og fremme AM og 3D-print.

”Det nye er, at vi kan printe i 500 slags materialer, hvor det tidligere kun var ét. Førhen talte man mere om sprints, hvor virksomheder ville bruge 3D-print, sprinte med det og stoppe igen. I dag er det mere et maraton. De forskellige sektorer hælder penge, ressourcer og tid i AM-teknologien,” fortæller direktør Frank Rosengreen Lorenzen.

Historisk har 3D-print været en vigtig teknologi ­inden for produktudvikling og prototyper. Men ifølge Dansk AM Hub bliver reel produktion en større og større del af ­branchen.

De store, traditionelle fremstillingsvirksomheder herhjemme er godt i gang. De har været med i mange år. Men vi skal sørge for, at deres leverandører også kommer med, siger direktøren. Han peger især på de små og mellemstore virksomheder, der fungerer som leverandører og underleverandører i det danske økosystem.

Det er ofte et mindset, der skal ændres hos virksomhederne. Opfattelsen af 3D-print skal ændres.
Susanne Damvig

Det skridt er dog ikke langt væk. Hos virksomheden Damvig, der arbejder med 3D-print, kan 70 procent af al produktion nemlig kategoriseres som serie- og masseproduktion. Her er det altså ikke prototyperne, som er i fokus.

Opfattelsen skal ændres

Susanne Damvig har gennem 25 år arbejdet med 3D-print. Hun mener, at tiden er inde til i højere grad at tage teknologien i brug til at masseproducere.

”Det er ofte et mindset, der skal ændres hos virksomhederne. Opfattelsen af 3D-print skal ændres. Det skal implementeres, og det kræver noget. Men der er konkurrencefordele. Har man været indkøber i 30 år, så kan det være svært at overskue. Det kræver, at nogen højt oppe i virksomhederne peger i en retning og undersøger, om det er noget for dem, forklarer hun.

Hos Damvig arbejder man også på at ramme virksomhederne fra en anden vinkel, end man tidligere har gjort.

”Vi prøver at kommunikere anderledes. Udviklingsafdelingerne ved godt, at 3D-print findes, men 50 meter længere nede ad gangen i samme virksomhed er det måske anderledes. Vi prøver i højere grad at nå ud til dem, der står for den endelige produktion,” siger Susanne Damvig.

Virksomheden skal hele tiden konkurrere med masseproduktion, som oftest ligger i andre lande.

“Problemet er tit, at indkøber er vant til at købe et emne til to kroner stykket, hvor vi måske kan gøre det til 20 kroner stykket. Men de gør ikke regnskabet færdigt og overvejer, at man kan spare forme og fragt, når man vælger AM. Der mener jeg, at vi kan være med på prisen,” forklarer hun.

Hos Dansk AM Hub håber man også, at teknologien kan være med til at hive store produktioner tilbage til Danmark.

3D-print kan være nøglen

Ifølge Dansk AM Rapport 2019, som de står bag, anvender 25 procent af danske fremstillingsvirksomheder 3D-print eller Additive Manufacturing på den ene eller anden måde. Tilbage i 2015 lå antallet på fire procent i en lignende undersøgelse fra Teknologisk Institut.

Den udvikling ser ikke ud til at stoppe

”Vi har udviklingsforløb med fremstillingsvirksomheder, der får ting fræset i Østeuropa eller Portugal. Der er ikke noget, som de hellere vil end at tage den del tilbage til Danmark. Så vi ser det som nøglen til at bringe produktion hjem igen,” siger Frank Rosengreen Lorenzen og fortsætter:

”Virksomhederne ser interesserede på det. Man kan sagtens forestille sig, at der inden for tre-fire år kommer en bølge tilbage af den type arbejdspladser, hvor man altså arbejder sammen med en intelligent 3D-printer.”

Hos Damvig ser man også masser af fordele ved muligheden.

”Der er noget bæredygtigt i, at man ikke behøver at bestille 5000 emner på én gang, hvis man kun skal bruge 1000. Man kan downsize og undgå et stort varelager, siger Susanne Damvig.

Ligesom udviklingen inden for AM især har været på materialerne, så er det også fremtiden. Ifølge Susanne Damvig skal der fokus på nye materialer for at udvikle branchen og gøre den mere attraktiv.

”Det er i virkeligheden kemiprofessorerne, der skal i gang. Det handler om at finde nye materialer, der kan spille sammen med en laser, så vi kan få nye måder at producere på,” slutter hun.

Tilbage til Digitale Danmark