Sponseret af Visma

Foto: Visma

Dansk erhvervsliv kan spare milliarder

I Vismas nationale undersøgelse Digital Index fremgår det, at tid og pris er virksomhedernes største hindringer, når det kommer til at udnytte de digitale muligheder. Paradoksalt, mener adm. direktør Mads Rebsdorf, for særligt automatiseringsmulighederne har netop til formål at spare tid. Tid, der kan omsættes til udvikling og vækst.

Danske virksomheder skal være bedre til at udnytte de digitale teknologier på markedet, hvis Danmark skal fastholde positionen som en af de bedste på digitaliseringsområdet. Sådan lyder udmeldingen fra Dansk Industri.

Ifølge Mads Rebsdorf, adm. direktør i Visma e-conomic A/S og Visma Software A/S, er det de virksomheder, der tilpasser deres forretningsmodeller med digitale teknologier og innovation, som får succes i fremtiden.

“Som udgangspunkt er Danmark godt med i brug af digital teknologi, men for at overleve eller erobre markedsandele er det nødvendigt for alle danske virksomheder at gentænke måden de arbejder på”, fremhæver Mads Rebsdorf.

Paradoksal hindring

Hvert år undersøger Visma digitaliseringsgraden i dansk erhvervsliv via undersøgelsen Digital Index. Her er et af resultaterne, at virksomhederne udskyder at implementere digitale løsninger, fordi de mener, det er for tidskrævende og dyrt.

“Det kan virke lidt ironisk, når nye teknologier og cloud-baserede løsninger kan erstatte mange manuelle processer, som frigiver rigtig mange timer. Man kan sammenligne det lidt med en opvaskemaskine, der naturligvis koster noget at sætte op, men den tid man vinder ved ikke at skulle tage opvasken i hånden er for mange familier investeringen værd. Vi er kun lige begyndt, og der er potentiale for at spare milliarder via digitale teknologier,” understreger Mads Rebsdorf.

I en rapport, som Visma har udarbejdet til Nordic Smart Government, viser beregninger, at dansk erhvervsliv kan spare ca. 30 mia. kr. ved at skifte til 100 pct. elektronisk fakturering. Der er altså tale om enorme tidsbesparelser, som virkelig kan gøre en forskel for konkurrencedygtigheden og vækstpotentialet.

“I e-conomic automatiserer vores kunder nu hundredevis af dokumenter om måneden gennem Smart Inbox funktionen. Ved hjælp af machine learning og anden teknologi reducerer Smart Inbox dermed arbejdsbyrden signifikant for bogholderen eller virksomhedsejeren. Sidste måned blev 1,5 mio felter indtastet automatisk, som sparer virksomhederne for tusindvis af administrative arbejdstimer. Timer, der kan bruges meget bedre,” fortæller Mads Rebsdorf.

Dovenskab er en god forretning

Frederik Sandgrav, der er indehaver af Sandgrav Solutions, er én af dem, som har skabt en god forretning på de digitale muligheder. Virksomheden anvender de nyeste digitale teknologier og systemer til at varetage bogholderi og lønadministration – og på få år er hans virksomhed vokset fra få ansatte til 25. I offentligheden er han kendt som ”den luddovne bogholder”.

Hvis dét at springe over, hvor gærdet er lavest og skabe løsninger, der minimerer din arbejdstid er dovent – så vil jeg gerne være doven
Frederik Sandgrav

“Hvis dét at springe over, hvor gærdet er lavest og skabe løsninger, der minimerer din arbejdstid er dovent – så vil jeg gerne være doven,” fastslår Frederik Sandgrav, der forklarer, at vi er nået meget længere, end vi tror, når det kommer til digitale løsninger.

“Der er opgaver, der for bare ét år siden tog 10 timer at løse, men som i dag tager under én time. Der er derfor et kæmpe potentiale for dem, der omfavner de digitale teknologier til at understøtte kerneforretningen,” understreger Frederik Sandgrav.

Fremtidens digitale idéudvikler

Ifølge Mads Rebsdorf handler digitalisering om meget mere end robotter, digitalisering og automatisering. Det er nemlig nøglen til at frigive ressourcer, der kan sikre udvikling, vækst og innovation.

“Mange systemer giver mulighed for automatisering og forenkling af arbejdsgangene. Det reducerer omkostninger og sparer tid, og det er godt. Men endnu mere spændende, så kan systemerne hjælpe dig til at drive en bedre forretning og hjælpe med vigtige spørgsmål som:

Har jeg de rigtige priser på mine produkter? Hvornår vil denne kunde betale sin regning? Og bør jeg overhovedet sælge til denne kunde?,” slutter Mads Rebsdorf.