Sponseret af Prezentor

Foto: Prezentor

Salgsværktøj giver ­sælger tid til at sælge

Kundemødet er ofte en blind ­vinkel i B2B-virksomheders ­indsigt i salgsprocessen. Det vil SaaS-virksomheden Prezentor ændre gennem sin platform.

Hver dag flyder der fortsat mere data gennem systemerne i de danske virksomheder. Det øger forståelsen for hvert digitalt tandhjul, og kundernes ageren følges nøje. Men et af de afgørende øjeblikke hos B2B-virksomhederne står ofte ubelyst tilbage.

Indsigten i fysiske kundemøder mangler.

“Det er tydeligt, at der er uudnyttet salgspotentiale for mange virksomheder. De mangler indsigt i, hvad der sker i salgsmødet. De følger en stor del af salgsprocessen, og der er data på alt, hvad kunderne gør, når de kigger på din hjemmeside. Men vi løber panden mod muren, når det gælder det fysiske møde mellem sælger og kunde,” forklarer Sara Leander-Pehrson.

Vi skal have marketing og salg til at arbejde sammen, så de får indsigt i, hvordan hinanden arbejder. Det gør man gennem data, som det digitale værktøj udleder.
Sara Leander-Pehrson

Hun er CEO for SaaS-virksomheden Prezentor, der arbejder på at komme det problem til livs.

Salgsplatformen forbinder salgs- og marketingafdelingen, mens der indhentes data på baggrund af selve kundemødet. Prezentors app bruges nemlig til præsentationen.

“Vi skal have marketing og salg til at arbejde sammen, så de får indsigt i, hvordan hinanden arbejder. Det gør man gennem data, som det digitale værktøj udleder.”

“Vi opsamler data efter hvert kundemøde. Alt bliver vist på vores app. Sådan registreres og trackes det hele. Når man er færdig med salgsmødet, sendes det data tilbage til virksomhedens CRM-system”, siger Sara Leander-Pehrson.

Kommunikationen strømlines

Med Prezentors platform skabes der også et mere naturligt bindeled mellem salg og marketing. Her ligger salgsmaterialet mellem de to afdelinger, som kan samarbejde om virksomhedens fremgangsmåde og generelle kommunikation.

“Salgsmaterialet ender tit med at blive lavet om – eller også bruges det slet ikke. Sælgerne laver det om, så det passer deres fremgangsmåde. I den proces kommer der et helt nyt budskab. Man får ikke den one-voice, som mange virksomheder ønsker at kommunikere med i dag. Budskabet strømlines ikke”, forklarer Sara Leander-Pehrson.

Indblikket i salgsmødet kan også give svar på udfordringer, som ellers ville være svære at løse uden viden om kundemødet.

“Det sikrer en forståelse for, hvordan salgsmaterialet bruges. Hvis man har en række produkter og ét af dem ikke sælger godt, så kan man se, om kunderne overhovedet præsenteres for det. I dag aner ledelse eller marketing jo ikke, om specifikke produkter præsenteres, eller de præsenteres på den ordentlige måde”, siger hun.

Sælgere får tid til at sælge

En gennemsnitlig B2B-sælger bruger omkring 30 procent af sin arbejdstid på salg. Det tal mener Sara Leander-Pehrson, at man kan øge ved at eliminere opgaver uden for selve salgsarbejde.

“Vores salgsværktøj samler alt salgsmateriale ét sted og pusher det til sælgerne. Man sikrer, at sælgerne ikke bruger tid på at finde salgsmaterialer en masse steder både online og offline. Vi fjerner også en stor del af indtastningsarbejdet i kundemødet. Der opsamles information, som sendes gennem systemet og ind i CRM-systemet. Det fjerner en opgave, som de fleste sælgere hader.”

“Hele idéen er at digitalisere noget, som alle B2B-virksomheder alligevel gør – at tale med kunder. Det skaber business intelligence, og det udfylder den mangel på data, som man ellers har haft i de fysiske kundemøder,” lyder det fra Prezentor-direktøren.

Tilbage til Digitale Danmark