Lederen

Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef, Dansk Industri

Digitalisering der tæller

For ganske få år siden var digitalisering noget, som man troede, var for de få. Begreber som robotter, big data, cloud computing, kunstig intelligens og internet of things blev set som en blanding af fremtidsmusik, science fiction og Silicon Valley.

I dag står vi et helt andet sted. Savværker, vognmænd, bryggerier, advokatvirksomheder, ­plejehjem og alt midt imellem har fået digitale visioner og ved, at digitalisering også er for dem.

Danmark har verdens mest digitale offent­lige sektor og et erhvervsliv, der griber de digitale ­muligheder.

Og digitaliseringen giver store gevinster. Når vi i Dansk Industri spørger vores medlemmer om, hvad de har fået ud af deres digitale projekter, har de især sparet ressourcer og forenklet ­arbejdsgange.

Men samtidig ved vi, at mange har svært ved at tage deres næste digitale skridt. Mange ledere både i det offentlige og i erhvervslivet har svært ved at afsætte tid og ressourcer til at gribe de digitale muligheder.

Det skyldes blandt andet, at virksomhederne og det offentlige har svært ved at følge med den rasende fart, som teknologiudviklingen har.

Det kan være svært at se for den enkelte direktør, hvordan de nye digitale muligheder kan styrke helt almindelige virksomheder eller hvordan man kan gøre livet lettere og ikke sværere for de offentlige medarbejdere med mere teknologi.

Ofte er det dog svært for virksomhedsledere at afsætte tiden til at nytænke, hvordan data kan gøre ens produkt eller virksomhed bedre. Og har man tiden og ideerne, kan det være svært at få kompetente medarbejdere til at føre planerne ud i livet.

Der er en enorm efterspørgsel på digitale kompetencer, der slet ikke matches af udbuddet. Derfor skal vi uddanne flere, tiltrække flere talenter udefra, men vi bliver også nødt til at sikre os, at vores nuværende medarbejdere får langt stærkere digitale kompetencer.

En anden udfordring er, at når vi alle bliver mere digitale, må vi erkende at vi også bliver mere digitalt sårbare.

En virksomhed, hvor såvel lager, konti og robotter potentielt kan hackes er per definition mere modtagelig over for digitale trusler – hacking og anden cyberkriminalitet – end en virksomhed, der slet ikke har omfavnet digitaliseringen.

Skyggesiderne ved digitaliseringen er først nu ved for alvor at gå op for os i form af cyberangreb med alvorlige konsekvenser, misbrug af persondata, og spørgsmålet om vi kan kontrollere kunstig intelligens, efterhånden som den bliver mere intelligent.

Gør vi ikke noget, risikerer vi at sætte vores grundlæggende tillid til den teknologiske udvikling over styr. Til gengæld har vi muligheden for at gøre digital ansvarlighed til en styrke for virksomheder i Danmark, hvis vi griber udfordringerne rigtigt an og i tide.

Samtidig bliver vi nødt til at vise, hvordan teknologien kan være med til at løse nogle af de store udfordringer, vores samfund står over for. Om det drejer sig om klimaforandringer, nedslidning eller en offentlig sektor, der skal klare mere med færre ressourcer, så er der ingen tvivl om, at de digitale teknologier skal være med til at komme med løsningerne.

Derfor handler digitalisering ikke længere kun om bare at alle de nye forskellige teknologier og ”ih, hvor er det smart”. Nej, det handler om at skabe værdi. For virksomhederne. For borgerne. For samfundet. Det handler om digitalisering, der tæller.

Alt det og mere til kan du læse om i dette tillæg. Vi håber, at det kan give inspiration til at tage det næste digitale skridt.

God læselyst.

Tilbage til Digitale Danmark