Sponseret af DAO

Morten Villberg, direktør, DAO365 ved siden af deres miljørigtige el-scooter

DAOs ambitiøse plan: Vil erobre en tredjedel af pakkemarkedet

Leveringssikkerhed har været i højsædet, og derfor har avis- og pakkedistributøren DAO365 haft foden på vækstbremsen. Men nu er virksomheden, klar med en ambitiøs plan, der skal kapre 30 procent af markedet for distribution af mindre pakker.

Hver nat tilbagelægger 3.500 DAO-omdelere ikke færre end 250.000 kilometer, så avisen, magasinet eller pakken kan ligge klar, når de over 650.000 modtagere vågner op.

Sådan har det været siden 2007, hvor DAO blev stiftet som en fusion mellem Jyllands-Posten Distribution A/S og Dansk Avis Distribution.

Fusionen, der i dag går under navnet DAO365, har resulteret i, at man pt har 12 procent af markedet for pakker på op til 10 kg. Inklusive omdeling af aviser, breve og magasiner svarer det til ikke færre end 140 mio. leveringer om året.

Men det tal kunne i princippet være meget højere, hvis man havde villet. Men virksomheden, der har sit historiske udgangspunkt i avisomdelingen, hvor leveringssikkerheden er afgørende, har ikke villet vokse hurtigere, end at kvaliteten kunne følge med.

Af samme grund har man bl.a. sagt nej til erhvervskunder med en forsendelsesbehov på færre end 10.000 pakker om året.

Grundlaget er i orden

Men spørger man den nytiltrådte direktør, Morten Villberg, er tiden nu moden til at give sig i kast med en større del af markedet. Første skridt har været at invitere erhvervskunder med en årlig kapacitet på ned til 5000 pakker indenfor.

Vores mål er, at vi indenfor de næste tre år har en markedsandel på 30 procent for pakker på op til 10 kg,”
Morten Villberg

”Vores mål er, at vi indenfor de næste tre år har en markedsandel på 30 procent for pakker på op til 10 kg,” siger Morten Villberg, der kommer fra en stilling som europæisk Senior Vice President, Alibaba Group.

Han peger på, at med over 56.000 anmeldelser på Trust Pilot, der samlet set har resulteret i en score på 9,3 nu har vækstgrundlaget i orden.

”Vores nærmeste konkurrent er rated til 8,4 på Trust Pilot og vi har en ekstremt lav fejlprocent på vores samlede omdeling. Faktisk dækker de 1,4 promille ”fejl” over bagateller som bude, der ved et uheld kommer til at smække med postkassen eller lave lignende fejl. Dermed kan vi godt leve med et tal på 1,4 promille,” siger han og fortsætter:

”Selvom vores pakkeafdeling de seneste år er vokset med 45 procent om året, har vi billedlig talt haft foden på bremsen, og dermed heller ikke gjort ret meget ud af synlighed. Det er én af de ting, der kommer til at forandre sig,” lyder det.

Arbejder når andre sover

Udgangspunktet for DAO365 er da også særdeles fordelagtigt. For oveni den store leveringssikkerhed og de flotte ratings på Trust Pilot, kommer det faktum, at man er branchens hurtigste distributør.

Det skyldes det enkle forhold, at vi arbejder, når andre sover, siger Morten ­Villberg.

”Som avisdistributør har vi altid arbejdet om natten, og det giver os en kæmpe fordel. Sender du en pakke med GLS eller PostNord, kan den være fremme engang næste formiddag. Med DAO365 er du derimod sikker på, at den er fremme senest kl. 7 dagen efter.”

”Det betyder f.eks., at du har din pakke, før du tager på arbejde, hvilket er helt afgørende for mange. Dertil kommer, at vi har over 1100 pakkeshops over hele landet, og at vi arbejder alle ugens syv dage året rundt. Det sidste betyder, at vi reelt har op til 45 procents længere åbningstid, end vores konkurrenter.”

Synlige fordele

Dermed er fordelene for forbrugerne til at få øje på: Han eller hun kan reelt handle på nettet når som helst, og få pakken leveret dagen efter – over hele landet. Dertil kommer fordelene for f.eks. webshop-ejerne, der erfaringsmæssigt kan opnå et mersalg på mere end ti procent, når de garanterer en lynhurtig levering.
”Logikken er enkel,” siger Morten ­Villberg:

”Det handler jo om, at vi som forbrugere vil have vores varer så hurtigt som overhovedet muligt. Derfor vælger vi selvfølgelig den webshop, der kan levere hurtigst, og hvis distributionsselskab ikke holder lukket i weekender og på helligdage, svarende til 114 dage om året. Det er ikke anderledes end, at supermarkederne i dag er tvunget til stort set altid at holde åbent, hvis de vil være i markedet. Hos os kalder vi det web-handel til version 2.0.”

El-scooteren sikrer grøn distribution

Men selvom hurtig udbringning og konkurrencedygtige priser er afgørende kriterier, er det ikke er det eneste, der tæller for den moderne forbruger. Det netop overståede folketingsvalg viste klart, at miljøet også har en høj prioritet.

 

”Det er noget, vi er meget bevidste om, og derfor er vores mål også en så CO2-neutral udbringning som overhovedet muligt,” siger Morten Villberg og peger på virksomhedens 1000 el-scootere, der er budenes primære transportmiddel.

”Vi har selv udviklet en model, der kan køre otte timer på en opladning, og som vi i størst muligt omfang oplader med miljøvenlig strøm. Hvad angår resten af vores køretøjer er målet indenfor de næste fem år, at størstedelen af dem skal være eldrevne, mens resten vil køre på biodiesel, siger han og tilføjer, at det pt ikke er muligt at skaffe elbiler med tilstrækkelig stor rækkevidde.”
Den udbredte brug af scootere er i øvrigt også én af anledningerne til, at DAO kun distribuerer pakker på op til 10 kg. For selvom scooterne ud over føreren må laste 150 kg. skal pakkerne være af en rimelig størrelse.

”Markedet for de større pakker overlader vi gladelig til andre,” siger Morten Villberg, der anslår, at man dagligt modtager 25 – 30 henvendelser vedrørende endnu tungere pakker, som det også haster med at få ud.

Den intelligente postkasse

Et andet tiltag, som også vil hjælpe DAO365 med at erobre markedsandele, er den såkaldte ”labelfri forsendelse”, som virksomheden er eneste udbyder af.

Det handler kort og godt om, at der hverken skal printes eller klippe/klistres, når kunden vil sende en pakke.

Det eneste vedkommende skal gøre er at indtaste afsender og modtager, samt hvor meget pakken vejer – og efterfølgende betale. Derefter får vedkommende en 9-tals-kode, som skrives på pakken.
Men Morten Villberg, har også store forventninger til det, han kalder den intelligente postkasse. Den er her ikke helt endnu, men det er kun et spørgsmål om tid, siger han.

Mit bud er, at størstedelen af alle husstande vil få intelligente postkasser, der er koblet op på adressens WiFi. Postkasserne vil f.eks. kunne åbnes elektronisk af vores bude, og de vil selv kunne sende en besked til ejeren, når buddet har været der. På samme måde vil postkasserne også kunne give os besked, når forbrugeren har lagt en returvare i kassen, som vi skal komme og hente
Morten ­Villberg

”Mit bud er, at størstedelen af alle husstande vil få intelligente postkasser, der er koblet op på adressens WiFi. Postkasserne vil f.eks. kunne åbnes elektronisk af vores bude, og de vil selv kunne sende en besked til ejeren, når buddet har været der. På samme måde vil postkasserne også kunne give os besked, når forbrugeren har lagt en returvare i kassen, som vi skal komme og hente.”

Morten Villberg gætter på, at næsten alle postkasser vil være intelligente indenfor de næste fem – ti år. Indtil da – og under indtryk af det voldsomt stigende antal returvarer, som danskerne sender – vil man kunne benytte en midlertidig løsning, siger han.

”Det er muligt at skifte nøglelåsen i postkassen ud med en kodelås. Hvis man ikke er hjemme, kan man på den måde undgå at have kostbare ting stående fremme indtil vores medarbejder kommer. Det er en rigtig god løsning, som ­måske ikke er superintelligent i sig selv, men som i hvert fald er smartere end den traditionelle nøglelås, siger Morten ­Villberg.

Tags: ,
Kort om DAO365
  • Ud over aviser, breve og pakker leverer DAO365 også ­reservedele direkte til montørens servicebil, samt ferske fødevarer til ­private.
  • DAO365 står for Dansk Avis Omdeling 365 dage om året. ­Virksomheden er i dag det største distributions­selskab på ­morgen­distribution med hovedsæde i Jylland.
  • DAO365 ejes halvt af Syddanske Medier A/S og halvt af JP/Politikens Hus A/S.
Tilbage til Supply Chain