»At arbejde med verdensmålene er som at have tændt for en radar. De hjælper dig med at identificere centrale spørgsmål for virksomheden og til at have blik for forudsætningerne for langsigtet succes«, siger Malene Thiele, der er CSR-chef i Dansk Erhverv. Foto: Dansk Erhverv

Danske SMV’er skal med på verdensmålene

Mange små og mellemstore virksomheder har svært ved at forholde sig til FN’s Verdensmål. Men det er en nødvendighed i en verden med stadig større fokus på Corporate Social Responsability.

I Dansk Erhverv ved vi fra vores medlemmer, at mange små og mellemstore virksomheder både finder verdensmålene svære at arbejde med og forholde sig til – langt sværere end de store virksomheder. En del af årsagen er, at det kan være svært ved at se sig selv i verdensmålsdagsordenen, især hvis man primært opererer i f.eks. Vordingborg.« Det siger Malene Thiele, der er CSR-chef i Dansk Erhverv.

Men verdensmålene, og hvad de repræsenterer, f.eks. klima- og miljøhensyn, hensyn til diversitet og ligestilling, indsatser for uddannelse, anstændige jobs og bæredygtigt forbrug og produktion etc., er bestemt også relevante for virksomheder, der ikke eksporterer, understreger Malene Thiele. Import, den daglige drift, kundernes brug af virksomhedens produkter og services, det er alt sammen faktorer med relevans.

 

Ulven er her allerede

»Vi hører om flere og flere tilfælde, hvor virksomheder simpelthen mister ordrer, hvis de ikke er i stand til at dokumentere deres indvirkning på eksempelvis miljø og klima eller menneskerettigheder, så en solid og datadrevet CSR-rapport, der beskriver virksomhedens påvirkning af verdensmålene et rigtig godt værktøj«, siger Malene Thiele. Det er ikke et spørgsmål om at råbe ulven kommer. Den er her nemlig allerede.

»Du tænker måske ikke så meget over det i hverdagen. Men det vil du med al sandsynlighed gøre, når der i den næste afgørende udbudsrunde pludselig stilles krav om et klimaregnskab, dokumentation af virksomhedens arbejde med due diligence, verdensmålene eller lignende. Og virksomheder, der er leverandører til de store globale virksomheder vil i stigende grad komme til at opleve denne type af krav«, siger Malene Thiele.

 

Kom forrest i køen

Det hænger sammen med, at de større virksomheder i stigende grad oplever, at deres kunder og investorer stiller krav til dem. Og den slags krav bliver der ikke færre af fremover. Det hænger blandt andet sammen med en ny europæisk lovgivning for bæredygtig finansiering, grøn taksonomi for bæredygtige investeringer og ikke-finansiel rapportering, som vil træde i kraft indenfor en kort årrække.

»Har man daglig kontakt med en virksomhed, og sidder man ovenikøbet med detaljeret kendskab til virksomhedens forretning, har man en unik mulighed for at inspirere og skubbe på. Det kan være som rådgiver, medarbejder, investor eller partner. For det drejer sig ikke alene om compliance, men også om at komme forrest i køen, når der skal uddeles bestillinger og ordrer i fremtiden«, Malene Thiele.

 

Tags: ,
FAKTA

Kun 54 pct. af medlemmerne i Dansk Erhverv arbejder med Corporate Social Responsability. Men der er mange gode grunde til at gøre det. Her er 3:

Forretningspartnere:
På tværs af forsyningskæder vurderer store virksomheder i stigende grad nye partneres mulighed for at udgøre langsigtede og stabile forretningsforbindelser, hvor der er styr på risici.

Investorer:
Eksempelvis banker vil i stigende grad efterspørge, at virksomhederne kan dokumentere deres evne til at identificere og effektivt styre nye risici. De har brug for at forstå, hvordan en virksomhed vil drage fordel af den grønne, cirkulære økonomi.

Medarbejdere:
Virksomhedens medarbejdere ønsker i stigende omfang at være en del af en kollektiv mission og formål. Millennials, den største generation i verden, viser dette med handling.

Tilbage til Klima