Sponsoreret af Telia

Den 31. december 2021 trækkes stikket til den sidste ISDN-forbindelse, hvilket får betydning for alle de teleoperatører, der har bygget deres ISDN-ydelser oven på TDC’s infrastruktur.

Snart er det sidste udkald for opkald via ISDN

Med udgangen af året er det slut med en epoke inden for telefoni og datakommunikation. Den 31. december 2021 trækkes stikket til den sidste ISDN-forbindelse, hvilket får betydning for alle de teleoperatører, der har bygget deres ISDN-ydelser oven på TDC’s infrastruktur.

Men når en dør lukkes i, ja så åbnes en ny, og derfor er der ifølge Head of Enterprise i Telia Danmark, Mortimer Liebman, ingen grund til panik.

”I hvert fald ikke, hvis man allerede nu begynder at overveje alternativerne. Al omstilling tager tid, så derfor anbefaler vi, at ledelsen i de danske virksomheder senest inden sommerferien har truffet en afgørelse om deres fremtidige tele- og dataplatform”, siger Mortimer Liebman. Han tilføjer, at Telia gennem længere tid har forberedt sig på, at ISDN-nettet lukkes ned, således at kunderne får færrest mulige gener.

Læs også: Vellykket remote work kræver klar kommunikation

Overhalet af udviklingen

Men et skift til en anden platform er altså en nødvendighed. Det er bestemt ikke fordi, der som sådan er noget galt med ISDN som teknologi, men den er blevet overhalet af udviklingen, hvilket betyder, at den eksisterende infrastruktur er blevet ganske omkostningskrævende, når det gælder servicering og vedligeholdelse.

Et af alternativerne er IP-telefoni, der allerede har været fremme i en årrække. Den er nu blevet voksen og byder endvidere på langt højere grad af fleksibilitet, når det gælder tilpasning til den enkelte virksomheds behov. Desuden er et godt samspil med den mobile verden og det fremtidige 5G-net en af fordelene ved denne platform,
Mortimer Liebman

Én samlet platform

Han understreger, at det efter årsskiftet er muligt for virksomhederne i en overgangsperiode fortsat at anvende deres eksisterende ISDN-installation. Det kan ske via en såkaldt simuleret PSTN-løsning, men det er ikke en fremgangsmåde, han anbefaler. Derimod anbefaler han IP-telefoni, der i dag er en afprøvet teknologi, som Telia allerede har haft med på produktpaletten i en årrække.

”Vores løsning byder på tæt integration mellem telefoni og Microsoft Teams, der gør det muligt at ringe og modtage opkald på såvel computer som tablet og mobil via én samlet kommunikationsplatform”, fortsætter Mortimer Liebman. Telias omstillingsløsning Touchpoint Experience kan ligeledes integreres, så brugernes mobiltelefoner og eksterne telefonnumre bliver en del af Microsoft Teams, mens alle data gemmes i skyen.

Læs også: Færre kommunikationsplatforme skaber øget produktivitet

Tags: , ,
Én samlet Telia-løsning med Teams, telefoni og Office 365

Telias løsning gør det muligt at ringe og modtage opkald via Teams både på computer, tablet og mobil fra én samlet platform med alle de samarbejds- og kommunikationsløsninger, virksomheden har brug for. Microsoft Teams med telefoni forbinder alle Office 365 applikationer i én brugergrænseflade med rig mulighed for koordinering, mødebooking, chatfunktioner, fælles fildeling, cloudbaseret lagring og mulighed for tilkobling af eksterne applikationer.

Se mere på telia.dk/teams

Tilbage til Digitale Danmark Tilbage til Digitalisering