SMV’erne mangler i stor udstrækning viden, inspiration og uvildig vejledning i forhold til at gribe digitaliseringens mange muligheder. Derfor handler det i bund og grund om at gøre konceptet ”digitalisering”, så forretningsnært og relatérbart som muligt.

SMV segmentet skal gribe ­digitaliseringen allerede nu

Den teknologiske udvikling buldrer derudaf. Man hører ordene ’digitalisering’ og ’disruption’ over alt i medierne og fra politikerne, men hvad det konkret betyder og hvilke muligheder det bringer med sig, kan virke overvældende for den enkelte virksomhed. Digitalisering er nemlig et vidt begreb, der dækker en bred vifte af aktiviteter, så hvor skal man ­begynde, hvis man er en lille eller mellemstor virksomhed?

Især for de små og mellemstore virksomheder kan det være svært at få et ordentligt greb på digitaliseringen. Her er kunsten typisk at gøre snakken og den varme luft helt lavpraktisk og forretningsnært, hvilket kan være svært for en lille virksomhed uden den rette rådgivning og vejledning.

Og der er en stor værdi at hente, især for de små og mellemstore virksomheder. For ser man på tallene er de entydige: Jo højere grad af digitalisering, desto højere er graden af værdiskabelse. Det betyder omvendt også, at hvis ikke de danske virksomheder er imødekommende overfor digitaliseringens muligheder, så kan det ende med at koste dem butikken. For konkurrenterne kommer med rekordfart og ofte fra uventede kanter, da digitaliseringens muligheder hverken er gået kinesernes eller amerikanernes næse forbi. Regeringer i begge lande satser således intensivt på innovation, teknologi og digitalisering.

SMV’erne mangler i stor udstrækning viden, inspiration og uvildig vejledning i forhold til at gribe digitaliseringens mange muligheder. Derfor handler det i bund og grund om at gøre konceptet ”digitalisering”, så forretningsnært og relatérbart som muligt.

Praktisk forventer vi, at det bliver således, at man kan ansøge om et beløb mellem 25.000 og 100.000 kr., og at ordningen træder i kraft engang i foråret
Janus Sandsgaard, chef for digitalisering, Dansk Erhverv

Det er en problemstilling, vi hos Dansk Erhverv igennem mange år har forsøgt at sætte fokus på, for det er især SMV’erne der har det svært med at gribe digitaliseringens mange muligheder. De mangler tid, kapital og kompetencer. Det er næppe overraskende, men ikke desto mindre sandt og en reel udfordring for den enkelt virksomhed og for landet som helhed.

I Dansk Erhverv klappede vi derfor også i hænderne, da regeringen præsenterede deres SMV:Digital-initiativ. Den skal fungere som én indgang for SMV’erne til en række tilbud, som kan hjælpe virksomhederne i gang med at udnytte de forretningsmæssige muligheder, der er inden for digital omstilling og E-handel. SMV’erne kan blandt andet søge om tilskud til privat rådgivning, workshops og sparring, vejledning om online salg, hjælpe til at håndtere urimelig konkurrence og rådgivning om e-handelseksport. Den indsats er der afsat 80 mio. kr. til i 2018-2021.

Tilbuddene understøtter dermed målet om at gøre digitalisering så forretningsnært og konkret for de SMV’er, der ellers var sprunget af vognen ved tanken om den uoverskuelige proces, deres virksomhed stod overfor. For til syvende og sidst skal omstillingen alt andet lige være drevet af SMV’erne selv.

Til indsatsen er der afsat 80 mio. kr. i 2018-2021, som SMV:Boardet får ansvaret for at fordele. Med i Boardet sidder Dansk Erhvervs chef for digitalisering, Janus Sandsgaard, som siger:
“Det handler om at gøre tingene så konkrete og håndfaste som overhovedet muligt. Der er udsigt til en herlig praktisk ordning, hvor SMV:Boardet uden de store armbevægelser kan give en økonomisk håndsrækning til små og mellemstore virksomheder med digital appetit”.

”Pengene falder i to klumper. En til e-handel og en til digital omstilling. Praktisk forventer vi, at det bliver således, at man kan ansøge om et beløb mellem 25.000 og 100.000 kr., og at ordningen træder i kraft engang i foråret,” siger Janus Sandsgaard.

SMV:Boardet består af i 13 passionerede medlemmer, som tilsammen afspejler mange forskellige relevante kompetencer, erfaringer og indgangsvinkler, men samtidig skinner en lang række fælles snitflader også igennem. Boardet mødes næste gang i februar, og i bedste SMV-ånd afholdes mødet hos SMV:Boardets formand Dorte Zacho Martinsen i hendes virksomhed BM Silo i Holstebro.

Janus Sandsgaard, chef for digitalisering, Dansk Erhverv

Josefine Vilholm Nielsen, politisk ­konsulent, Dansk Erhverv

Tilbage til Digitalisering