61-årige Finn Conradsen, der blev hentet til ProLøn fra KMD i 2015, har på fire år fordoblet ProLøns medarbejderstab og øget omsætningen med mere end 50%. Fra årsskifte skifter kan jobbet som adm. direktør ud med rollen som salgsdirektør, indtil han den 1.7.2021 fratræder på direktørgangen og i stedet træder ind i bestyrelsen for det Visma-ejede selskab.

Glem karriereplanen

Hvis du er god til dit nuværende job, finder det næste dig, lyder det fra ProLøns adm. direktør Finn Conradsen, som gennem hele sin karriere aldrig har søgt en stilling eller lagt planer for fremtiden. Tilfældigheder og svineheld har været mine trofaste ledsagere gennem årene, lyder det fra direktøren, der med ledererfaring fra store IT-organisationer som Maersk Data, IBM og KMD elsker at arbejde med talenter.

Finn Conradsen har været i mange store IT-organisationer og står i dag i spidsen for Randers-baserede ProLøn A/S, der sidste år blev købt af Visma-koncernen. Skiftende udfordringer har ført problemknuseren og vækstgeneratoren forbi koncerner som Maersk Data, IBM og KMD.

Ledelse med afsæt i stærke værdier

Særligt Maersk Datas lederprogram og værdierne forkortet CALIF har præget hans måde at lede virksomheder og styre organisationer gennem forandringer. Nøgleordene er commitment, øje for detaljen og omgående opfølgning (Commitment, Attention to Detail, Immediate Follow-up).

Og han ved godt, at det er møgirriterende for hans mellemledere og medarbejdere, når han følger minutiøst op på eksempelvis salgs- og kvalitetsmål. Men han er ikke i tvivl om, at det er hans evne til at eksekvere og få ting gjort, der sammen med et stærkt kundefokus har medvirket til at skabe resultaterne.

“Det er jo ikke nok at sætte et skib i søen. Du er som leder også forpligtet til at se det komme sikkert i havn igen. Derfor er du nødt til at følge op undervejs, så de ikke lider uventet skibbrud eller havner helt ude af kurs”, lyder det fra Finn Conradsen.

Forretningen er vokset

For fem år siden blev han af en headhunter hentet fra KMD til det dengang relativt lille ProLøn, som efter 25 år var blevet solgt af ejerlederen til Maj Invest. Siden 2015 har ProLøn under Finn Conradsens ledelse mere end fordoblet medarbejderstaben fra 18 til 38, og omsætningen er steget med mere end 50% – i et marked, der ellers er præget af stor stabilitet og høj kundeloyalitet.

“Med en kapitalfond i ryggen får du ro til at sætte det rigtige hold og at investere i de rigtige produkter og koncepter. Det har vi gjort, og i 2019 var ProLøn moden til en ny ejer. Det blev Visma, og det er et fantastisk match”, siger Finn Conradsen, som i forbindelse med ejerskiftet lagde en plan for sin egen fremtid i selskabet.

Fra årsskiftet overlader han således roret til Karina Wellendorph som ny adm. direktør. For at sikre fortsat fokus på kunder og salg i overgangsperioden er det aftalt, at Finn Conradsen fortsætter som salgsdirektør i en periode på seks måneder. Og den 1. juli 2021 træder han ind i bestyrelsen for det Visma-ejede selskab, der således har formået at fastholde den engagerede leder i selskabet.

Jeg nyder at gå på arbejde hver dag, hvor jeg kan sparre med medarbejderne om, hvordan vi bedst betjener kunderne og i fællesskab løser opgaverne, fastslår Finn Conradsen.

Talentudvikling og bestyrelsesarbejde

Den erfarne IT-direktør bliver 62 ved årsskiftet, og han vil gerne bruge mere tid på at hjælpe næste generation på vej, blandt andet gennem bestyrelsesarbejde. Første skridt på den rejse har været at gå ind i bestyrelsen for virksomheden 2People, som har udviklet en cloud-baseret HR-løsning til små og mellemstore virksomheder.

“Rigtig mange virksomheder savner en digital strategi, der kan sikre konkurrencekraften på både kort og langt sigt. Det kan jeg bistå med i en bestyrelse”, siger Finn Conradsen, der også er gået ind som investor i 2People.

Han elsker at arbejde med talenter og fraråder generelt unge mennesker at lægge en karriereplan.

“Hvis du er god til dit nuværende job, finder det næste dig”, siger Finn Conradsen, som gennem hele sin karriere aldrig har søgt en stilling eller lagt planer for fremtiden.

“Tilfældigheder og svineheld har været mine trofaste ledsagere gennem årene”, siger han med et smil.

 

Finn Conradsen bor privat i Vejle med sin hustru Susanne, som han mødte i gymnasiet. Sammen har de tre voksne børn på 34, 31 og 27 samt to børnebørn på 0 og tre år – og et tredje på vej. Formen holdes ved lige i et cykelnetværk for erhvervsledere, og derudover er han en entusiastisk fan af fodboldklubberne Vejle Boldklub og West Ham.

Tags: ,
Blå Bog: Finn Conradsen, adm. direktør ProLøn A/S
  • Født 1958. Cand.mag. i Tysk og Informationsvidenskab
  • Startede karrieren som dataspecialist i en databaseafdeling. Siden stillinger som CTO i Marsk Data Food & Agriculture, Vice President i IBM Food & Agriculture og senere Head of IBM Application Management Sales i Danmark, Sales Executive i KMD Projects og Vice President for KMD Bid Excellence.
  • Siden 2015 adm. direktør i kapitalfondsejede ProLøn A/S, hvor han på fire år har fordoblet medarbejderstaben og øget omsætningen med mere end 50%. ProLøn A/S blev solgt til Visma i 2019.
  • Skifter pr. 1.1.2021 rollen ud fra CEO til CSO, inden han den 1.7.2021 indtræder i virksomhedens bestyrelse og dermed fastholder engagementet.
  • Er indtrådt i bestyrelsen i 2People A/S, der udvikler HR-software og har flere bestyrelsesposter på vej.
  • Han er fan af strategimetoden OKR (Objectives & Key Results) og leder med afsæt i CALIF-værdierne (Commitment, Attention to Detail, Immediate Follow Up)
  • Bor privat i Vejle med sin hustru Susanne, som han mødte i gymnasiet. Sammen har de tre voksne børn på 34, 31 og 27 samt to børnebørn på 0 og tre år og et mere på vej
Tilbage til Digitalisering