Sponsored by Magnusson Law

Nye regler om screening og godkendelse af udenlandske investeringer får stor betydning for danske virksomheder, der betegnes som kritisk infrastruktur. Derfor opfordrer advokatselskabet Magnusson til, at danske fintech-virksomheder afklarer deres juridiske behov. 

Fintech virksomheder: Afklar jeres juridiske behov

Markedet for virksomhedssalg og finansiering af start-ups buldrer derudaf. Men advokatvirksomheden Magnusson Law har en bøn til fintech-virksomheder efter nye regler om screening af udenlandske investeringer: Afklar jeres juridiske behov.

Nye regler om screening og godkendelse af udenlandske investeringer får stor betydning for danske virksomheder, der betegnes som kritisk infrastruktur. Derfor opfordrer advokatselskabet Magnusson til, at danske fintech-virksomheder afklarer deres juridiske behov.

Fra 1. september 2021 vil nye regler markant ændre på den proces, udenlandske investorer skal igennem, når de investerer i danske virksomheder. De nye regler bliver nogle af de strengeste i EU på området. Alle udenlandske investeringer i en række virksomheder — blandt andet dem, der falder ind under betegnelserne kritisk teknologi og kritisk infrastruktur — som giver investor 10 procent af aktiekapitalen eller tilsvarende kontrol, skal først screenes og godkendes af Erhvervsstyrelsen, inden transaktionen kan gennemføres.

Den finansielle sektor, inklusive underleverandører, er blandt de brancher, som regnes for kritisk infrastruktur. Endvidere er blandt andet cyber security, visse former for kunstig intelligens, industriel robotteknologi og håndtering af data karakteriseret som kritiske teknologier.

For fintech-virksomheder betyder det, er der skabes et mere komplekst regulatorisk billede. Især startups skal tidligere begynde at afklare, hvornår der er et behov for at få kapital ind, for virksomheder risikerer at løbe tør for penge, mens Erhvervsstyrelsen behandler transaktionen,
Nikolaj Juhl Hansen, lawyer, partner and Co-Head of Corporate & M&A at Magnusson.

Det er den udenlandske investor som skal ansøge om godkendelse, men Nikolaj Juhl Hansen pointerer, at danske virksomheder kan hjælpe processen på vej ved at bede Erhvervsstyrelsen om en pre-screening. 

I den forbindelse bliver der kigget på, om den givne virksomhed betegnes som kritisk infrastruktur eller teknologi. Vi opfordrer derfor til, at virksomhederne får styr på, om de skal leve op til de nye regler og hvilke juridiske behov, de har,” siger Nikolaj Juhl Hansen. 

Pandemien har sat skub i M&A-trends   

Magnusson er et internationalt advokatselskab med kontorer i Norden, Baltikum og Rusland. I Danmark fokuserer Magnusson særligt på tech-området, og advokatselskabet er blandt andet involverede i hubbene Tech Nordic Advocates, Keystones og Copenhagen Fintech. 

Den internationale tilstedeværelse, arbejdsområder i evig forandring og det seneste halvandet års coronapandemi kræver, at Magnusson går forrest i at følge og påvirke nye trends. Især har et stort antal af handler præget M&A-markedet det sidste års tid, fortæller Sam Jalaei, advokat, partner og Co-Head of Corporate & M&A. 

Lige efter corona brød ud i marts 2020, oplevede vi en ret hård reaktion fra M&A-markedet. Markedet var præget af usikkerhed og mange handler gik i stå, fordi parterne ikke turde fortsætte. Det vendte dog allerede i andet kvartal af 2020, og fjerde kvartal var det bedste kvartal M&A-mæssigt i to årtier – og dette har også fortsat i det første halvår 2021,
Sam Jalaei, lawyer, partner and Co-Head of Corporate & M&A

En anden trend som også har haft stor indflydelse på M&A-advokaternes arbejde, er en stigende efterspørgsel på hurtigere handler. Det har betydet, at due diligence skal gennemføres hurtigere og at processerne skal gøres meres lean og effektive. 

Den største læring fra pandemien er, at de virksomheder som var hurtigst til at lave en digital transformation og re-tænkning af deres forretning, kom ud på den anden side som vindere,” siger Sam Jalaei og uddyber: 

Digitale mødeformater er kommet for at blive, og de kommer også til at påvirke M&A-handler i fremtiden. Tidligere havde man måske tre fysiske møder forud for en handel, men i dag vil man formentlig kun mødes en enkelt gang, og så tage resten af snakken online. Det sparer både på tiden, omkostningerne og letter logistikken.”