Foto: Colourbox

Fra buzzwords og hype til ­realitet og forretning

Hvis man vil videreudvikle sin virksomhed, er der især tre ting, man skal have styr på – og nogle buzzwords man godt kan glemme

Disruption, digital transformation og Industri 4.0 er for længst blevet normalen, hvis de da overhovedet nogensinde reelt har givet ­mening for særligt mange.

I hvert fald hvis du spørger Capgemini, der netop har udgivet deres årlige Tech­Vision 2020 rapport, hvor de kigger ind i de trends og teknologier, der vil forme erhvervs­livet i fremtiden.

Tiden hvor man kunne arbejde med ­roadmaps på 3-4 år er forbi, og virksomhederne skal ændre sig, så de langt hurtigere kan ­afprøve og skalere deres succeser
Claes Reinholdt Kongsdam

”Digitaliseringen er ikke længere et projekt, et buzzword eller noget en enkelt afdeling har ansvaret for. Nu handler det om at gøre sin forretning klar til hele tiden at kunne omstille sig, og om at være bevidst om, hvad man vil forandre sin forretning til,” siger Claes Reinholdt Kongsdam, der er salgsdirektør i ­Cap­gemini.

Samtidig tror han, at der vil være en række tydelige trends, som vil kendetegne virksomhedernes fokus de næste par år.

Fra transformation til adaption

Mens antallet af applikationer, systemer og digitale løsninger er vokset eksplosivt de seneste år, er frustrationen over ens manglende teknologiske overblik og de ofte komplekse it-implementeringer ­vokset med samme hastighed.

Af netop den grund vil en af de store tendenser ifølge Capgemini da også være, at teknologien over tid vil gå mod mere enkelthed. Ikke i forhold til den bagvedliggende it-maskine, men i forhold til, hvordan data bliver vist og brugt.

”Virksomhederne vil gerne forstå, ­hvilke muligheder de forskellige løsninger giver dem. Altså hvad bits og bites kan gøre for deres forretningsmål. Men ellers skal teknologien bare fungere som et usynligt værktøj, der gør det let og fleksibelt at drive ens virksomhed,” udtaler Claes Reinholdt Kongsdam.

Lykkedes man med at forstå mulighederne og efterfølgende at integrere it-løsningerne rigtigt, ligger der dog også en stor gulerod og venter.
Analysevirksomheden IDC forudsiger f.eks., at halvdelen af de virksomheder, der lykkedes med en reel teknologisk forretningstransformation, i gennemsnit vil øge produktiviteten med 25%.

Skal man nå det mål, kræver det dog, at man også evner at konvertere piloter til skalerbare løsninger.

Flere skaleringsprojekter

I løbet af de næste 2-3 år vil vi ifølge Capgemini se langt flere pilotprojekter blive skaleret op i stor stil, så virksomhederne for alvor kan mærke effekten af deres investeringer.

”Tiden hvor man kunne arbejde med roadmaps på 3-4 år er forbi, og virksomhederne skal ændre sig, så de langt hurtigere kan afprøve og skalere deres succeser. Ellers bliver de overhalet af konkurrenterne,” fortæller Claes Reinholdt Kongsdam.

Nøglen til succes ligger derfor i høj grad i evnen til at indføre en operationel model, der kan forudse og reagere på forandring og efterfølgende effektivt skalere de nødvendige løsninger op i fuld skala.

Brugeroplevelser på B2B-markedet

Den sidste væsentlige trend bliver, at UX også spreder sig til B2B-markedet.

”Hvis du tænker på, hvad du har og bruger af apps på mobilen, og hvad du så møder af systemer og løsninger på arbejdet, er der ofte en kæmpe forskel på brugervenligheden. Men det kommer til at ændre sig ganske markant, og vi vil i stigende grad se rigtigt gode og brugervenlige erhvervsløsninger,” siger Claes Reinholdt Kongsdam.

Gode råd til dem, der vil i gang med en forretningstransformation

Spørger man Claes Reinholdt Kongsdam og Capgemini, der rådgiver flere tusinde virksomheder om deres forretnings­udvikling, er der nogle klare erfaringer fra de succesfulde virksomheder, som man bør tage med sig.

Du skal kun have én strategi for din forretning

Det er slut med de isolerede digitaliseringsstrategier. Nu bliver det integreret i forretningsstrategien.

Gå efter enkelthed

Jo mere usynlig din infrastruktur og systemer er, jo bedre er det ofte for effektiviteten.

Sørg for at dine succeser kan ­skaleres

Pilotprojekter er fine til hurtigt at teste, om tingene virker, men de får først værdi, når du har processerne klar til at kunne skalere dem.

Ha’ brugeroplevelsen med i alt

Det er ikke kun dine kunder, der nyder godt af gennemtænkte brugeroplevelser. Det gør dine medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere også.