Når Offline og Online smelter sammen til det nye O2O vil det ikke bare være et mix fra begge verdner med strøm i. Det vil blive et helt nyt univers – med nye vindere og nye spilleregler. Anne Skare Nielsen. Foto: Anne Kring

”Det er nu du skal sætte din pløk i fremtiden”

Er E-sport sport med strøm i? Nej! E-sport er ikke “sport som vi kender det med en ledning i”. E-sport er et helt nyt øko­system, med sine egne vindere og tabere, sin egen valuta og sine egne spilleregler. Det samme sker lige nu for E-handel.

Digitaliseringen åbner et helt nyt eventyrland for os. Den digitaliseringsbølge, der vælter ind over detailhandlen lige nu ser ud som om den kun handler om tech: big data, AI, machine learning, virtual reality osv. Men når Offline og Online smelter sammen til det nye O2O vil det ikke bare være et mix fra begge verdner med strøm i. Det vil blive et helt nyt univers – med nye vindere og nye spilleregler. “Onlife” er vejen frem for dig. Og fordi vi altid hører så meget om tech, kommer her nogle af de menneskelige trends, du skal kaste dig ud i 2018-19.

Communities

Både som dedikerede fans af dit produkt, frustrerede forbrugere der crowdfunder udviklingen af nogle ordentlige vandpistoler, eller Netflix der har droppet de gamle paradigmer med landegrænser og regioner og i stedet inddelt deres kunder i “taste communities”. Du vil sandsynligvis have mere tilfælles med en person du deler “Netflix taste” med i Australien end du vil have med dem du bor dør om dør med. For detailhandlen vil communities være uundværlige ift. markedsforståelse og produktudvikling.

Principper

Planer er på vej ned i fortidens toiletter sammen med tunge, dyre rapporter som ingen har tid til at læse. I stedet skal du navigere udfra principper. The Amish (dem med hestevognene og de sjove skæg) er f.eks. ikke teknologimodstandere, men vælger alting til og fra ift. om det er godt for familien. Dine kunder gør det allerede – vegansk, økologisk, æstetisk osv. – er principper, der gør det nemmere for os at vælge, og principper vil der komme flere af. Joe & The Juice har ramt den trend spot on med deres princip om at fokusere al energi på medarbejdernes udvikling.

Titler

Chief Executive Officer? Vi ved ikke, hvad du laver… Det lyder fint – men “fint” har du ikke brug for. Skift jeres titler ud med noget mere beskrivende. Det er f.eks. meget nemmere at lure hvad en Chief Talent eller Communications eller Content eller Diversity Officer laver. Opfind dine egne titler, der dækker over de opgaver du vil ha’ løst. Jeg havde f.eks. engang en Mega Responsible i min virksomhed – ham ville alle ansætte.

Anne Skare Nielsen, Future Navigator

Ryd op

Den digitale bølge der rammer os lige nu er specielt på jagt efter bøvl og fordyrende mellemled. Hvis ikke du i værdikæden kan forklare eller påvise at du skaber guld får du kniven. Som tommelfingerregel: Hvis kunden eller en kollega har lyst til at gi’ dig drikkepenge får du lov at blive. Hvis ikke kommer en robot og spiser dit job. Så ud med alt der fylder, roder, bøvler og suger energi. Om det er forældede processer, et støvet varelager eller grimme skilte foran din butik. Den proces er samtidigt med til at fokusere forretningen på kerneopgaven. Og det er kerneopgaven og intet andet du skal digitalisere udfra.

Nysgerrighed

Der er 2 ting vi med sikkerhed ved kommer til at påvirke os de næste mange, mange år: hyperkompleksitet og hyperforbundethed. Det betyder bl.a. at ingen lige nu fatter en skid af hvad der foregår. Og hvis de tror de gør, er det fordi de kommer for lidt ud. Spillereglerne for den nye detail-verden er ikke skabt endnu, og det er derfor afgørende, at du tør kaste dig ud i det uopdyrkede eventyrland og får sat din pløk i. Uanset om andre tror på, at du lykkes eller ej. Der har aldrig været kortere afstand mellem at nogen har en vision og det rent faktisk kan lade sig gøre, og hvis du bevarer nysgerrigheden, modet (som ofte bare er mangel på realitetssans) og sætter hjerne og hjerte ind på at gøre dine beslutninger til de rigtige beslutninger, så er fremtiden din.