Foto: Colourbox

Fremtidens transportopgaver drives af kunder og data

Transportørerne skal holde øje med tre vigtige trends, der får stor betydning for deres forretning i den nærmeste fremtid: Det er data og forbrugerforventninger, urbanisering og bæredygtighed.

Alle i transportsektoren – også en undervognmand – er allerede eller vil snart blive mødt af større krav om at sende og dele bestemte data fra bil, trailer og terminaler digitalt og gerne automatisk. Det bygger på den tendens, hvor forbrugerne forventer mere og mere information, fordi de i dag kan få langt højere informationsniveau og service, når de bestiller en pakke.

Det smitter af på de virksomheder, som køber transport. En virksomhed vil kunne give sine kunder mere og mere info om levering, og det kræver, at transportøren kan dele data ubesværet videre.

Læs også: Digitalisering giver mere effektiv transport

Kunden vil derfor kunne få præcise tidspunkter for, hvornår varen er fremme, selvom det er en underleverandør. Og jo mere en vognmand kan give sine kunder ud over transporten fra A til B, jo mindre er risikoen for, at kunden skifter til en anden virksomhed.

Den tendens til øget information og service, som forbrugerne er vant til, vil også blive et krav mellem virksomheder. Gennemskuelige – og dermed sammenlignelige priser og ydelser – bliver en betingelse i fremtiden: Hvad koster en palle gods per kilometer?

Digital disruption

Man har for eksempel set den samme udvikling hos rejsebranchen. Her er man gået fra at ringe til et rejsebureau til at benytte en hjemmeside, hvor såkaldte SEO-agenter som booking.com eller hotels.com har taget ejerskabet som platform over for forbrugerne. De dominerer markedet i dag, og de kan typisk forlange 20 procent i provision af salgsprisen.

Den udvikling er så småt på vej i transportbranchen. Uber Freight, Convoy.com og Amazon er alle eksempler på platforme, som vil kunne få samme rolle som booking.com eller hotels.com. Det vil eksempelvis være Amazon, som ejer kunden og slutbrugeren, og transporten bliver derved underordnet. Det er et klassisk eksempel på disruption, og derfor er det interessant at se på urbaniseringen med smart city-koncepter, hvor vi vil opleve et antal hubs ved større byer. De nye spillere har nemlig svar på nogen af de andre udfordringer, som transportbranchen står over for i de kommende år. Flere mennesker flytter ind til byerne, og det øger mængden af personer og fragt, som deler pladsen på de samme veje. Det stiller store krav til mest mulig effektiv distribution.

Læs også: God infrastruktur er samfundets bærende rygrad

Her kan digitaliseringen være en væsentlig del af løsningen. Digitalisering kan effektivisere produktionsapparatet, og vi ser i dag løsninger med en hub, det vil sige et opsamlingssted uden for byen, hvor man samler alt i én bil ind til bymidten. En hub kræver et stort overblik over gods, ankomster og afgange, og det er her de digitale værktøjer kan fungere, fremfor at sende 15 halvtomme biler ind til 15 adresser i storbyen.

Bæredygtig transport

Samtidig er bæredygtighed for alvor kommet på dagsordenen, og med ovenstående eksempel kan øgede krav imødegås ved at tænke digitaliseringen ind som en del af løsningen. For transport fra en hub vil ikke kun sikre effektivitet, men samtidig også sikre bonus i det grønne regnskab, fordi det er færre, men fyldte biler, som kører varerne det sidste stykke. Hvis vognmændene allerede nu forbereder sig på den udvikling, er de væsentligt foran, når miljøzonerne i byerne rammer den tunge transport.

Digitalisering er et spændende, stort område, hvor der er rigtig meget hype og vilde idéer, hvor nogen aldrig bliver til virkelighed, mens der også findes digitale løsninger, der løser alvorlige forretningsudfordringer. Ingen er i tvivl om, at vi lever i en digital verden, som alle skal tilpasse sig.

Læs også: Data skaber kundetilfredshed

Det gør vi også noget ved i ITD, og vi har oprettet afdelingen ITD Digital. Opgaven er, at ITD skal være et førende videnscenter på digitale løsninger og datadrevet rådgivning inden for vejgodstransport og logistik, og så skal det naturligvis skabe direkte værdi for vores medlemmer.

Det kommer det dermed også til at gøre for transportbranchen, og vil man sikre en fortsat udvikling af sin virksomhed, så skal man hoppe på den digitale lastbil, for det vil kunderne efterspørge.