Sådan optimerer du din logistik
Vi er gode til logistik i Danmark, men globalisering har gjort konkurrencen hårdere, og nethandlen har gjort forbrugernes forventninger til service og tempo højere. Det er vigtigt at være med i front, hvis din forretning skal være tunet til fremtiden. Et par erfarne herre deler deres tanker om logistik og optimering på området.
”Der er ingen logik i, at speditører her i Danmark styrer varer, der skal fra Kina til USA, men det sker faktisk. Det gør det, fordi vi er hamrende gode til logistik i Danmark. Det er en overset konkurrencefordel, som vi skal bevare og styrke,” mener Jesper Stenbæk, der er fagchef for transport og infrastruktur hos Dansk Erhverv.
Årsagen til vores styrkeposition er historisk, fordi Danmark er en gammel handels- og skibsfartsnation. Med blandt andet Mærsk til vands og DSV til lands, har vi også stærke fragtkonsortier. Samtidig har flere globale spillere på området valgt at lægge store afdelinger i det lille kongerige.
”De teknologiske redskaber er ikke nok. Det handler i høj grad også om at have de rigtige mennesker på posten, og her er de danske speditører knivskarpe. Derfor er uddannelsesområdet ét af vores fokuspunkter,” fortæller Jesper Stenbæk fra Dansk Erhverv.
Senest var erhvervsorganisationen en af dem, der fik spændt ben for et forslag om, at almene studenter ikke skulle have adgang, hvad der ville begrænse ansøgergrundlaget.
Ens regler er vejen frem
Ud over at holde et vågent øje med hvad der sker inden for speditionsuddannelserne, lægger Dansk Erhverv også pres på det politiske system.
”Rammebetingelser er altafgørende for, at Danmark kan bevare sin styrkeposition. De globale rammebetingelser er en tung og langsommelig affære at sikre, men på nationalt og på EU-niveau kan vi godt gøre det bedre,” fastslår Jesper Stenbæk og uddyber:
”I disse år blomstrer en masse særregler frem, og det gør det kompliceret for vognmændene at navigere. Derfor kunne en fin start være, at EU harmoniserer reglerne på transportområdet”.
En af udfordringerne er dog de meget forskellige lønniveauer i henholdsvis Øst- og Vesteuropa, der også kan forvride konkurrenceevnen og er et brandvarmt politisk emne i EU.
På nationalt plan handler det især om at sikre den fælles fysiske infrastruktur og firmaernes produktionen mod flaskehalse, så varerne kan komme frem til tiden.
Stille og miljøvenlig logistik
”Distribution i byerne er en tiltagende udfordring. Her nødvendiggør begrænsninger på støj- og luftforurening ofte omlæsning til mindre og mere miljøvenlige biler. Det får også flere til at tænke nyt,” siger Lars Bek Jensen, partner hos Langebæk, der rådgiver om logistik- og supply chain optimering.
Distribution i byerne er en tiltagende udfordring. Her nødvendiggør begrænsninger på støj- og luftforurening ofte omlæsning til mindre og mere miljøvenlige biler
Lars Bek Jensen, partner hos Langebæk
Som eksempel fremhæver han REMA 1000, fordi de som den første danske supermarkedskæde har gjort samtlige af kædens køletrailere mere miljøvenlige. Alle køleanlæg drevet af diesel er udskiftet til anlæg, der køler ved hjælp af CO2 under tryk. Det både larmer og sviner mindre. Men den helt store game changer i logistikken på landevejene er nu stadig software teknologi.
Teknologi sparer kilometer
”Den computerkraft, der er til rådighed i dag, har taget millioner af kilomenter ud af logistikken, og enhver større virksomhed er nødt til at have ordentlige digitale værktøjer. Tomtransport er det vigtigste at undgå,” minder Lars Bek Jensen fra Langebæk om.
De tider er forbi, hvor vognmand Bjarne hver dag kørte en fast rute til Nordjylland med varer, og værnet mod tomtransport var hjælperuter undervejs, hvor ekstra varer kunne blive fyldt på.
”I dag tilrettelægger software dynamiske ruter efter det præcise daglige behov med nøje planlægning af navigationen. Det er sådan nogle som Carlsberg for eksempel virkelig skarpe på”.
Næsten alle bruger eksterne transportfirmaer, og de store kan hive nogle gode rabatter hjem. Der er også hjælp at hente for de virksomheder, der ikke kan måle sig med mastodonterne i eksempelvis dagligvarebranchen og bryggeribranchen, men har lige så meget brug for konkurrencedygtige priser på fragt.
Gør administrationen lettere
”I dag er det muligt at købe sig adgang til databaser, hvor du kan slå op og få anbefalinger af transportvirksomhed alt efter din rute og varemængde. Hvis du skal have 24 paller til Polen i morgen, og 40 kasser til Skagen i overmorgen, kan det meget vel være to forskellige, der skal stå for din transport,” siger Lars Bek Jensen.
Afslutningsvis minder rådgiveren om, at også et par helt lavpraktiske forhold gør sig gældende, når det handler om optimering af logistik.
”Det har gjort en forskel, at der i dag må køre såkaldte vogntog gennem Danmark – altså at lastbiler i dag må være op til 25 meter mod 18 meter tidligere. Også det forhold at mindre virksomheder og startups har fået adgang til gode og effektive systemer til fortoldning og skat ved import og eksport, gør en stor forskel i det administrative flow”.