Sponseret af OK

"I værste fald kommer vi til at se grænsehandel som på øl og sodavand, fordi de danske vognmænd kan tanke gas langt billigere i Tyskland,” siger Henrik Dehn, Markedschef på ­Transport i OK. Fotograf: Steen Knarberg.

OK er klar til en grønnere fremtid

Energiselskabet OK har for længst klargjort kørebanen til en mere bæredygtig fremtid på transportområdet. Det kræver dog politisk opbakning og lavere afgifter at gøre det økonomisk rentabelt at køre mere grønt for godstransporten.

Hvert år transporterer danske lastbiler cirka 200 millioner tons gods, hvad der svarer til knap 100 kilo for hver dansker dagligt. Godstransporten er derfor afgørende for Danmark, men den forurener og kan sagtens blive mere grøn.

Vi er klar til den grønne omstilling, og det er vores partnere også. Området ­mangler blot den politiske opbakning,”
Henrik Dehn, Markedschef på Transport i OK

”OK ønsker at være nøglespiller på fremtidens energimarked – også inden for transportsektoren. Vi følger ­kundernes behov, og der er ingen tvivl om, at bæredygtighed vinder frem. Vi er klar til den grønne omstilling, og det er vores partnere også. Området mangler blot den politiske opbakning,” siger Henrik Dehn, Markedschef på Transport i OK.

Konkret henviser den ansvarlige på transportområdet hos OK til, at det endnu ikke er rentabelt for de private vognmænd at vælge de mere miljøvenlige alternativer til diesel. En lastbil, der kører på gas, koster i gennemsnit en kvart million mere end en model, der kører på traditionelle brændstoffer – der desuden er billigere end de mere grønne alternativer.

Sydeuropa er foran

I Sydeuropa er de foran og har tankstationer med flydende bio-/naturgas (LNG), der blandt andet udleder langt mindre CO2 og partikler samt støjer mindre, hvad der er godt til bykørsel.
Jo højere nordpå, jo færre gasstationer. Men foreløbig har Tyskland i 2019 og 2020 lagt sig i selen og fritager last­biler på LNG for vejafgifter (MAUT) og gør det grønnere brændstof 20 procent billigere end diesel.

”I værste fald kommer vi til at se grænsehandel som på øl og sodavand, fordi de danske vognmænd kan tanke gas langt billigere i Tyskland. På sigt er der ingen tvivl om, at behovet for at ­kunne tanke LNG også når den danske godstransport, så det kunne være ­hensigtsmæssigt for Danmark, at vi gjorde det rentabelt,” mener Henrik Dehn fra OK.

Gør grønt rentabelt

Der er politiske ambitioner og udmeldinger, om at benzin- og dieselbiler skal være udfaset til fordel for blandt andet elbiler, helst allerede i 2030, samt at Danmark i 2050 skal være helt uafhængig af fossile brændstoffer. I forhold til godstransporten kniber det med både udmeldinger og ambitioner.

”Pt. er det kun offentlig transport som busser og renovationslastbiler, der har råd til at køre på den biogas, vi stiller til rådighed. I offentlige udbud bliver der stillet høje miljøkrav, og betalingen ­følger med. Det gør den ikke for den private godstransport, og det er en udfordring – økonomisk såvel som miljømæssigt,” forklarer OK’s transportansvarlige.

Hos OK er strategien altid at følge markedets tendenser, så kunderne får, hvad de har brug for. Som det eneste olieselskab har OK formået at transformere sig til et energiselskab. OK vil gerne gå endnu længere ud ad den grønne vej og håber, at fokus på godstransporten finder vej til politikerne.

Tags: ,
Grøn omstilling på vej
  • OK er grundlagt i 1913 og ­Danmarks største kæde af tankstationer med 670 stationer og 73 Truck Diesel-stationer.
  • OK tror på, at diesel har en plads i fremtidens transport, men alternativer, som eksempelvis el og gas, presser sig på.
  • OK er klar med tre biogas-­certificerede påfyldnings­stationer i københavns­området.