Sponseret af Dekra

"Mange erfarne chauffører er oppe i årene og snart på vej ud af branchen, samtidig oplever branchen, at der kommer for få unge – og kvinder - ind i erhvervet,” siger Peter Laursen.

Analyse: Akut behov for flere uddannede chauffører 

Uddannelsesinstitutionen DEKRA står til lyd for en offensiv indsats for at styrke tilgangen til chaufførerhvervet, der ­ifølge ny analyse kommer til at mangle arbejdskraft.

Det danske samfund får akut mangel på uddannede chauffører allerede i år, hvis ikke branchen, samfundet og politikerne gør en ekstra indsats.

Det afslører en ny undersøgelse ­gennemført af Voxmeter, der viser at danske godsvognmænd forventer at skulle ansætte over 2.500 flere chauffører ved udgangen af 2019, end i december 2018.
Manglen på chauffører i år og fremover bekymrer DEKRA, der er uddannelsesinstitution for ca. 50% af alle de professionelle chauffører i Danmark.

”Transportbranchen er vigtig for det danske samfund. Uden vognmænd og chauffører er der risiko for, at varer ikke udbringes i Danmark, hvilket i sidste ende hæmmer væksten i samfundet,” siger koncerndirektør i DEKRA Danmark, Peter Laursen.

DEKRA bad for nylig analyseinstituttet Voxmeter undersøge, hvad den markante vækst i transportsektoren betyder for arbejdsmarkedet og rekruttering. Konklusionen var, at erhvervet mangler over 2500 uddannede chauffører allerede i år.  I undersøgelsen deltog 500 godsvognmænd, der repræsenterer knap 5.000 chauffører. I alt har branchen ca. 40.000 chauffører.

Vi skal tale erhvervet op

Der er flere årsager til, at transportbranchen nu mangler uddannede chauffører, udover den generelle samfundsvækst, der øger behovet for varetransport.

Peter Laursen. Foto: Dekra.

”Mange erfarne chauffører er oppe i årene og snart på vej ud af branchen, samtidig oplever branchen, at der kommer for få unge – og kvinder – ind i erhvervet,” siger Peter Laursen.

Derfor står DEKRA bag en ny samlet offensiv for at styrke tilgangen til chauffør­erhvervet, herunder en aktiv tilstedeværelse på årets transportmesse den 21-23. marts i Herning.

”Først og fremmest skal alle branchens aktører, uddannelsessteder, vognmænd og brancheorganisationer arbejde sammen om at sikre god kvalitet i uddannelsen og ordentlige forhold for chauffører og vognmænd,” siger Peter Laursen og uddyber:

”Samtidig skal alle aktører øve sig i at tale erhvervets image op. Nogle har måske fordomme om, at chauffører er tykke mænd, der lever af fastfood. Det er langt fra tilfældet, og vi er i gang med at sprede en mere tidssvarende opfattelse af, hvad det vil sige at være chauffør i dag.”

Unge ønsker en normal arbejdsdag

DEKRAs undersøgelse viser også, at de største vækstforventninger – og rekrutteringsudfordringer – findes ­Syddanmark og på Sjælland, hvor der forventes henholdsvis 7,8% og 8,4% vækst i 2019. Mens region Midt- og Nordjylland også forventer vækst på henholdsvis 4,7% og 4,8%.

Peter Laursen mener, at det er muligt at rekruttere og uddanne tilstrækkeligt med danske chauffører med en målrettet indsats.

Der er ca. 100.000 ­ledige i ­Danmark, hvor mange med en fokuseret indsats sagtens kan tage en 6-10 ugers chauffør­uddannelse og få sig et godt job
Peter Laursen

”Der er ca. 100.000 ledige i Danmark, hvor mange med en fokuseret indsats sagtens kan tage en 6-10 ugers chaufføruddannelse og få sig et godt job,” siger Peter Laursen, der erkender, at nogle unge kvinder og mænd måske har andre drømme end at være chauffør.

”Branchen og især vognmænd har en opgave med at skabe et nyt image for erhvervet, som de 20-30-årige af begge køn kan se sig selv i. De skal se et job, der leverer arbejdsglæde, fordi man skaber synlige resultater hver dag, og hvor det er muligt at passe sit job og leve en normal hverdag. Det kan i mange tilfælde sagtens opnås, hvis man omorganiserer arbejdsprocesserne ude hos vognmændene”.

Peter Laursen sender også en venlig hilsen til Christiansborg, som kan ­bidrage til at hjælpe transportbranchens rekruttering.

”Det bedste, politikerne kan gøre, er at sikre, at jobcentrene er velfungerende og hjælper de ledige med at kigge i flere karriere­retninger. Og samtidig sikre, at jobcentrene har midler til at hjælpe med at finansiere chaufføruddannelserne,” ­siger Peter Laursen.

Tilbage til Transport & Infrastruktur