Lær at fange arbejdsgiverens opmærksomhed
Erhvervslivet i 2020 har været kendetegnet ved ansættelsesstop i mange brancher og nedlukning af andre. Over 45.000 danskere har i år mistet deres job som direkte konsekvens af Coronakrisen. Det giver ekstra rift om de opslåede stillinger, hvor nogle virksomheder modtager flere hundrede ansøgninger til én opslået stilling. Ledige danskere bør derfor lægge endnu flere kræfter i at skrive en god ansøgning og et CV der imponerer, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at slå konkurrenterne af pinden i jagten på det næste job.
I maj måned nåede ledighedsniveauet det højeste i syv år. Det giver kamp om jobbene og ofte kæmper man imod en lang række lige så – eller måske mere – kvalificerede ansøgere om samme stilling. Derfor kræver det ekstra finesse og en dedikeret indsats at fange arbejdsgivers opmærksomhed med sin jobansøgning. De danske A-kasser, der hjælper ledige i job, opfordrer derfor ansøgere til at bruge en jobansøgning skabelon, så ens kompetencer og motivation skinner tydeligt igennem i jobansøgningen.
Undgå floskler og tomme standardformuleringer
En jobansøgning skabelon guider til, hvordan man skriver med struktur og opbygger en ansøgning, således at alt det væsentlige kommer i forgrunden og det mindre væsentlige bliver skåret fra. Det er vigtigt at ansøgeren tydeligt får beskrevet, hvordan hans eller hendes kompetencer og personlige styrker matcher stillingen. Det er en klassisk fejl, at ansøgeren lister en masse ting op, de er gode til, men de glemmer at fortælle, hvordan de kan løse de opgaver, stillingsbeskrivelsen har oplistet – altså hvordan deres kompetencer matcher de behov, virksomheden efterlyser.
I en rundspørge blandt danske virksomheder, beskriver hele 51 % af virksomhederne, at én af de største fejl de ser igen og igen blandt ansøgere i deres motiverede ansøgning er, at den netop ikke er motiveret. En jobansøgning er ikke en A4-side lang smøre om dig og alt det, du kan. En jobansøgning er nødt til at være fuldstændig målrettet den givne stilling, med konkrete eksempler på, hvordan ansøgeren kan varetage stillingen og præcise formuleringer der taler ind i virksomhedens behov og viser ansøgerens interesse i jobbet.
En anden kedelig tendens er, at alt for mange falder i floskelfælden. Det preller af på HR-afdelingen, når de kigger på ansøgning nummer 17 og for 17. gang læser, at vedkommende ”er god til at holde mange bolde i luften” eller har ”gåpåmod og ser udfordringer frem for begrænsninger”. Gab, det er et klichéfyldt sprogbrug der hverken fortæller noget unikt om ansøgeren eller gør indtryk på modtageren. I stedet bør jobansøgningen indeholde eksempler – fremhæve de gode historier, hvor ansøgeren viser hvordan vedkommende tidligere har formået succesfuldt at jonglere med flere bolde i luften eller hvordan vedkommende har håndteret en uventet opgave eller svær udfordring – det handler om at eksemplificere fremfor at remse op (med tomme floskler).
Ring til en ven
Det tager tid at finde på og udforme en fængende overskrift, så modtageren bliver nysgerrig på at læse videre. Ansøgningen skal læses igennem flere gange, så man får den renset for tastefejl og gentagelser. Efter at have nølet med egen tekst i længere tid, stirrer man sig hurtigt blind på netop stavefejl, gentagelser og relevante sætninger. Derfor er det altid en god idé at få flere øjne på teksten; ring til en ven der kan læse både jobopslaget og ansøgningen grundigt igennem, så fejl fjernes og vedkommende kan vurdere, om ansøgningen er skarpvinklet og matcher stillingsopslaget. Du kan eventuelt aktivt bruge din A-kasses hjemmeside, hvor der i de fleste tilfælde vil være information om kurser, sparring og inspiration til din ansøgning. Tilbage står en skarpskåret, velformuleret og gennemarbejdet jobansøgning – klar til at blive sendt af sted.