"Når vi snakker om digitalisering, er det i høj grad et outsourcing-game. Hvis der f.eks. kommer en app, der er bedre eller billigere, end den du anvender lige nu, skal du ikke bruge tid på at finde eller evaluere den. Du skal have nogle, der bruger tiden på det, så du får frigivet tid til dig selv og drift af din virksomhed,” forklarer Steen Søgård Rasmussen.

Start småt med digitaliseringen

Mange små og mellemstore virksomheder kæmper med at komme i gang med digitaliseringen. Men med de ­rigtige data og rettidig omhu behøver det ikke være kompliceret, siger ekspert.

Det kan virke skræmmende at skulle i gang med en digitalisering af en virksomhed, og udfordringen for mange SMV’er er et spørgsmål om tid til at få et overblik over de mange muligheder, som digitaliseringen kan give dem.

”Problemet er, at de fleste ledere i små og mellemstore virksomheder primært arbejder med at udvikle og drive deres forretning. Så derfor er tiden til at få et overblik over det digitale landskab minimal,” fortæller Steen Søgård Rasmussen, leder af økonomisk rådgivning og forretningsudvikling hos Beierholm.

Det betyder, at det kan være vanskeligt for virksomhederne at få et overblik over, hvilke digitale løsninger (f.eks. nyt økonomisystem, dataafløft af bilag og automatisk bogføring eller robotter) der skal investeres i, og når man så samtidig krydrer det hele med, at den digitale udvikling sker eksponentielt, så kan den blive rigtig svært for de små og mellemstore virksomheder at følge med og få overblik.

Derfor er det vigtigt, at når virksomhederne skal i gang med deres digitaliseringsrejse, så skal de tænke på, hvordan de optimerer deres drift, samtidig med at de får mere tid til at drive deres virksomhed.

Det handler om data

At komme i gang med digitaliseringen er i høj grad et spil om data, ikke kun finansielle data, men også kundedata, produktionsdata osv.

Dem, der forstår at knække de rigtige data, er dem, der vil overleve. Og det er en kæmpe udfordring for mange SMV’er, for de tænker ofte ikke på data, men driver deres virksomhed efter ­gamle principper…
Steen Søgård Rasmussen, leder af ­økonomisk rådgivning og forretnings­udvikling hos Beierholm

”Dem, der forstår at knække de rigtige data, er dem, der vil overleve. Og det er en kæmpe udfordring for mange SMV’er, for de tænker ofte ikke på data, men driver deres virksomhed efter gamle principper og mange gang uden at tænke over, at deres nuværende forretningsmodel er under konstant beskydning af nye og alternative forretningsmodeller, som med lynets hast kan sende virksomheden ind i en negativ spiral,” forklarer Steen Søgård Rasmussen og fortsætter:

”Løsningen er konstant at tænke over sin nuværende strategi og forretningsmodel og så få sat strøm til de nøgletal og KPI’er, som er afgørende for netop denne strategiske retning, og få lavet en relevant rapportering til direktion og bestyrelse. Det er med til at give det nødvendige overblik og rettidig indsigt og dermed mulighed for at handle, hvis noget begynder at blinke rødt”.

Mange SMV’er kæmper med at skabe rettidig handling i forhold til driften af deres virksomhed, primært fordi de mangler indsigt, og fordi deres rapportering er af for dårlig kvalitet.

”Det nytter f.eks. ikke noget, at du har en virksomhed, der lever af dit brand, hvis du ikke gør noget for at vedligeholde brandet,” pointerer Steen Søgård Rasmussen, og fortsætter:

”På samme måde nytter det ikke noget, hvis du er presset på cash flow, at du så ikke holder øje med din arbejdskapital, er pivdårlig til at få faktureret og ikke arbejder aktivt med virksomhedens kreditorer, debitorer og varelager.”

Men det er også vigtigt at have styr på de interne processer, så der altid er den nødvendige kapacitet i produktionen. På den måde bliver en organisk vækst ikke et problem, og du kan følge med, uden at mangel på arbejdskraft eller mangel på produktionskapacitet bliver en bremseklods for virksomhedens succes.

”Så det vigtigste er, at du får styr på, hvordan du får fat på de data, der driver din virksomhed, så du kan sætte de rigtige systemer og processer op, der kan levere de data til dig. Du skal hele tiden tænke på dit fundament, og når du har det på plads, så begynder du at frigive tid til at tænke forretning og nye innovative tiltag,” siger Steen Søgård Rasmussen.

Brug ressourcerne korrekt

Digitaliseringen kan dog stadig hurtigt gå hen og blive en meget kompliceret øvelse, og derfor kan det være en kæmpe fordel for SMV’erne at begynde at outsource, for ofte har de ikke de afdelinger, der forstår og kan følge med i den digitale udvikling.

Steen Søgård Rasmussen, leder af ­økonomisk rådgivning og forretnings­udvikling hos Beierholm.

”Når vi snakker om digitalisering, er det i høj grad et outsourcing-game. Hvis der f.eks. kommer en app, der er bedre eller billigere, end den du anvender lige nu, skal du ikke bruge tid på at finde eller evaluere den. Du skal have nogle, der bruger tiden på det, så du får frigivet tid til dig selv og drift af din virksomhed,” forklarer Steen Søgård Rasmussen.

Han forklarer også, at det er vigtigt, at virksomhedslederne starter med de lavthængende frugter, når det kommer til digitaliseringen. Mange gange kan det simple skifte til et nyt økonomisystem og anvendelse af API og scanningsløsninger gøre en kæmpe forskel, uden at det skal koste spidsen af en jetjæger.

Digitaliseringen handler nemlig ikke kun om at få investeret i digitale hjælpemidler for enhver pris.

”Det handler også om at tænke dine processer rigtigt. Der skal ikke nødvendigvis strøm til alt, og alt skal ikke være perfekt og 100% automatiseret. Start småt og slut der, hvor det giver mening i jeres digitale rejse,” pointerer Steen Søgård Rasmussen.

Tilbage til SMV VÆKST