Sponseret af netIP

Foto: netIP

Forberedelse på kriser giver konkurrencefordel

Når danske virksomheder kigger tilbage på Coronakrisen er der meget de kan lære, ikke mindst om at gøre de rigtige investeringer og forberede sig på kommende kriser. Det kan samtidig give en konkurrencefordel fremadrettet.

Når danske virksomheder kommer ud på den anden side af Coronakrisen, så vil det have ramt mange rigtig hårdt. Men ikke desto mindre er det vigtigt, at der er nogle muligheder for at styrke virksomhederne på sigt, muligheder som er affødt af den nuværende krisesituation.

”Med den læring vi får med Coronakrisen er der store muligheder for at virksomhedsledelsen kan forberede deres forretning til at stå sig bedre i fremtidige situationer, der dog næppe bliver så slemme som Coronakrisen, men som stadig kan være meget alvorlige,” siger Simon Kanstrup, leder af Digital Business Consulting hos netIP.

 

Foto: netIP

I øjeblikket bliver den ene svaghed efter den anden påvist i danske virksomheder. Men det betyder også, at Coronakrisen har fremmet en strategisk digital dagsorden. Det betyder at mange nu sætter blus under kedlerne og fremskynder den digitale transformation.

”Vi oplever, hvordan virksomheder der ikke nødvendigvis har haft digitalisering i tankerne, nu for alvor går i gang med at undersøge, eller indføre, digitale teknologier der gør det lettere for dem at håndtere den nuværende situation, og det vil kunne hjælpe dem på sigt,” forklarer Simon Kanstrup.

Nye muligheder

Ved at foretage de rigtige investeringer og forbedrede sig på fremtidige hændelser der kan påvirke virksomheden, både økonomisk og markedsmæssigt, kan der opnås konkurrencemæssige fordele på sigt.

”Det er også afgørende for, hvordan vi kommer ud på den anden side af fremtidige krisesituationer,” påpeger Simon Kanstrup.

Han fremhæver også, at ved at fremskynde de digitale investeringer og transformation, så dukker der nye muligheder op for, hvordan man kan udvikle virksomhed og forretning.

”Når man bliver mere digital, så dukker der nye kundesegmenter og nye services op, og hvordan tilgår du dem? Det skal virksomhederne forholde sig til,” fremhæver Simon Kanstrup.

Udover at gøre virksomhederne mere robuste og bedre i stand til at stå imod kommende kriser, så gør en digitalisering også virksomhederne mere agile, og det er utrolig vigtigt for at få, og holde fast i, en konkurrencemæssig fordel.

”Flere virksomheder har her under Coronakrisen vist, hvor agile de rent faktisk er. Hvor vi før så træghed i virksomheders villighed til at ændre produktion og arbejdsgange og -metoder, så har vi set en utrolig stor fleksibilitet, blandt andet med virksomheder der lynhurtigt lagde deres produktion om til at fremstille værnemidler,” siger Simon Kanstrup.

Det er en læring som virksomhederne skal tage med sig, og de virksomheder der har været igennem omstillingen i forbindelse med krisen, skal holde fast i det moment.

”Det handler om at se og dyrke det positive. Virksomhederne kan godt komme styrket ud af krisen,” mener Simon Kanstrup.

Stor omstillingsparathed

Det kræver naturligvis at virksomhedernes medarbejdere er villige til at ændre deres arbejdsgang, og her under den nuværende situation, har det vist sig, at der er en meget stor omstillingsparathed hos danskerne.

”Det kan godt lade sig gøre, hvis du skaber motivation og forklarer årsagen til ændring i arbejdsgange og -metoder. Fortæl medarbejderne hvorfor deres adfærd skal ændres, og der kommer noget positivt ud af det,” siger Simon Kanstrup.

Naturligvis er der ting som virksomhederne skal være opmærksomme på, som de ikke nødvendigvis har overvejet før. Men med flere hjemmearbejdspladser, ser vi også flere forsøg på at cyberkriminelle vil udnytte det.

”Derfor skal virksomhederne sikre en god it-adfærd for hjemmearbejderne, f.eks. i, hvordan phishing mails håndteres,” forklarer Simon Kanstrup.

Han slutter af med at fortælle hvad konsekvenserne bliver for danske virksomheder.

”Virksomheder der har haft en plan om øget digitalisering, de bliver boostet nu, og deres forretningsmodeller vil stå endnu stærkere på den anden side af krisen. Den nuværende situation fremskynder de nye modeller, og virksomheder der tør investere og lære vil på sigt få en konkurrencefordel,” slutter Simon Kanstrup.

Tags: ,
Om netIP

netIP er en uafhængig it-­totalleverandør af konsulent-, rådgivnings-, sikkerheds- og outsourcing ydelser samt løsninger inden for infrastruktur og SharePoint til erhvervslivet i Danmark. Vi er 150+ ­mennesker fordelt på vores lokale afdelinger i Thisted, Holstebro, Herning, Viborg, Aarhus, Aalborg og København. Hver og en gør vi vores bedste, for at være tætte på vores kunder og deres forretninger.

Tilbage til SMV VÆKST