Pris- og omkostningsniveauer er meget forskellige i de forskellige EU-lande. Friluftsland er baseret i Danmark med høje omkostninger. Skulle vi sælge varer til samme pris i hele EU, måtte vi flytte forretningen til et lavomkostningsland for at være konkurrencedygtige. Det vil gøre omnichannel-strategien umulig for os”, forklarer marketingchef Claus Østergaard fra Friluftsland.

Nu kommer salgspligten for e-handlen. Er din virksomhed klar?

Fra 3. december i år forpligtes netbutikker til at sælge til forbrugere i hele EU. Selv de virksomheder, som ikke ­forventer nogen udenlandske kunder, skal sørge for, at deres hjemmeside er klar, ligesom der er ­nogle faldgruber, der skal undgås.

Erhvervsorganisationerne kæmpede imod, og den danske regering var også imod forslaget om at tvinge netbutikker til at sælge til forbrugere i lande, hvor de ikke selv så en forretning i at være. Men alle argumenter prellede af og trods af en lang række uklarheder og ubesvarede spørgsmål, blev geoblockingforordningen alligevel vedtaget.

Virksomheder, der sælger online skal fra 3. december i år gøre det muligt for forbrugere i hele EU at købe hos dem på samme vilkår og til samme pris som de lokale forbrugere. Der er ingen leveringspligt, så forbrugerne skal have et transportfirma til at hente varen.

Frygt for momskonkurrence

Ifølge EU-Kommissionen er forslaget en julegave til forbrugerne, som nu kan købe online til lokale priser og lokal moms i hele EU. Men ifølge Dansk Erhverv er bagsiden af de nye regler dårlig kundeservice til forbrugerne og øgede omkostninger til netbutikkerne. Organisationen frygter også, at de nye regler vil åbne op for momskonkurrence og gøre det mindre attraktivt at handle hos danske netbutikker.

Det bekræfter marketingchef Claus Østergaard fra Friluftsland:
”Pris- og omkostningsniveauer er meget forskellige i de forskellige EU-lande. Friluftsland er baseret i Danmark med høje omkostninger. Skulle vi sælge varer til samme pris i hele EU, måtte vi flytte forretningen til et lavomkostningsland for at være konkurrencedygtige. Det vil gøre omnichannel-strategien umulig for os”, forklarer han.

Risiko for dårlig kundeservice

Hvis danske forbrugere handler i netbutikker i andre EU-lande, som ikke henvender sig til Danmark, kan de ikke forvente, at butikken kender de danske produktstandarder og regler, eller at de kan få service på dansk. Det bliver forbrugernes eget ansvar, hvis fladskærmen ikke kan vise danske undertekster eller stikket ikke passer til de danske kontakter. De nye regler vil altså kræve langt mere af forbrugerne, end de er vant til i dag. Virksomhederne risikerer omvendt at komme til at give dårlig kundeservice uden at ville det, når de skal betjene kunder uden for deres normale forretningsområde.

”Det er Friluftslands erfaring, at det kræver lokalt personale i landet, der kan tale kundernes sprog og kender kulturen for at kunne give en god kundeservice og behandle reklamationer tilfredsstillende. Hvis netbutikkerne ikke har det, vil det føre til en dårligere oplevelse hos kunderne”, forklarer Claus Østergaard.

Det skal netbutikkerne huske

Selvom Dansk Erhverv ikke forventer, at danske netbutikker får mange nye udenlandske kunder, fordi den høje danske moms gør deres priser mindre attraktive, er det alligevel vigtigt, at de er klar til de nye regler. Organisationen har lavet en række råd til netbutikkerne. De skal eksempelvis sikre sig, at forbrugere fra andre EU-lande ikke afvises, hvis de kan anvise en dansk leveringsadresse. Hvis netbutikkens hjemmeside henvender sig til kunder i flere lande og er på flere sprog, så skal de indhente et samtykke fra kunden, inden de rerouter til hjemmesiden med kundens eget sprog. Det er også en god idé at skilte tydeligt med de lande, de leverer til, og gennemse sine procedurer i forhold til svindel og reklamationer, da de sidste kan komme til at koste netbutikken dyrt, hvis forbrugeren har fragtet varen hjem til sit eget land.

 

Tilbage til Retail