I fremtiden ser vi nok, at betalinger på nettet vil foregå mere friktionsløst. Det vil ske med løsninger, som samtidig med betalingen også trækker navn og leveringadresse ind, på en nem og bekvem måde, mens selve betalingen kommer til at foregå med fx ansigtsgenkendelse via telefonens kamera.

Betal med dig selv – det er fremtiden!

Fremtidens betalinger er ikke blot virtuelle – de er biometriske. I takt med, at betalinger med kontanter er på vej ud, er ikke blot betalinger med kort stigende, men i høj grad betalinger med andre betalings­instrumenter – som fx dig selv.

Biometri – betal med dig selv. Fingeraftryk, blodåreskanning og ansigtsgenkendelse er ikke fjerne fremtidsscenarier – det foregår allerede i dag som identifikation for og godkendelse af en betaling. Og ikke kun i udlandet. I Danmark kan man allerede i dag betale med blodåreskanning. Det fungerer som et pilotprojekt på CBS i København, hvor Nets har lavet et forsøg med betaling med Dankort via blodåreskanning i fingeren.

Der er ingen tvivl om, at vi i fremtiden, vil se mere af den type løsninger, hvor identifikationen af betaleren og godkendelse af betalingen sker via biometri – for ikke blot kender vi alle, at have taget afsted hjemmefra uden betalingskort, vi ved også, at betaling er friktion. Dybest set, er der jo ingen af os der glæder og til at foretage en masse betalinger. Det skal bare overstås – og det skal være hurtigt, nemt og sikkert, så vi kan komme videre. Her er biometrisk genkendelse og godkendelse åbenlyst en oplagt mulighed.

Betalingsmarkedet er i forandring

Betalingsmarkedet oplever i disse år store forandringer. Udviklingen går rigtig stærkt. Det er ikke mange år siden, at vi gik fra betalingskort med magnetstribe, til kort med chip, til at vi nu har kontaktløse kort. Samtidig er betalingerne rykket ind i mobiltelefonen, med MobilePay, Dankort på mobilen, ApplePay mfl. og i wearables som armbånd og ure.

Med den nye lov om betalinger, som trådte i kraft tidligere i år, øjner der sig nye muligheder i form af konto til konto betalinger, som kan foretages uden et mellemliggende betalingskort.

Betaling med kontanter er hurtigt på vej ud. Nationalbanken har for nyligt oplyst, at alene 23 % af de danske husholdningers betalinger i fysiske forretninger sker med kontanter – og danskerne går sjældent rundt med kontanter på sig – hele 46 % af danskerne har mindre end 100 kr. på sig i kontanter. Særligt de unge har helt fravalgt kontanterne. Samtidig med, at kontanterne er på vej ud af detailhandlen, er flere kort også på vej ind. I snit havde alle danskere over 15 år ca. to betalingskort i 2017, og selvom Dankort fortsat er i førertrøjen, er også de internationale debet- og kreditkort godt repræsenteret på markedet.

Nye medier, men ikke nye transaktionsformer

Selvom betalingsmidlerne er rykket over på nye platforme, som biometri og mobiltelefoner, så foregår selve transaktionen fortsat i langt de fleste tilfælde med bagvedliggende betalingskort. På det område, er der desværre ikke sket meget i de seneste år.

Med den nye lov om betalinger, som trådte i kraft tidligere i år, øjner der sig dog nye muligheder i form af konto til konto betalinger, som kan foretages uden et mellemliggende betalingskort. Det skaber nye innovative muligheder ift. selve den bagvedliggende transaktion, mens kunden der foretager betalingen nok fortsat vil opleve betalinger med plastikkort, mobiltelefonen og biometri, som de primære fysiske betalingsinstrumenter.

Friktionsløst – på tværs af kanaler

For både kunder og for butikker er det afgørende, at betalinger er friktionsløse – også på tværs af kanaler. En forbruger vil have den samme gnidningsløse betaling i såvel fysiske butikker, som ved nethandel. Det er derfor afgørende, at fremtidige betalingsløsninger sikrer, at betalinger på forskellige kanaler og platforme smelter sammen, så det bliver ligeså nemt at betale for varer og ydelser købt på nettet, som i en butik.

I dag er der typisk kun en terminal, du kan betale ved i butikken. Den terminal tager alle betalingsformer. På nettet er der derimod en række forskellige løsning­er, som enten kræver at du har lagt dine kortoplysninger ind i en app, at du indtaster kortoplysningerne ved købet, eller du fx betaler med ApplePay, MobilePay eller Dankort på Mobilen. De mange muligheder skaber ikke blot friktion, men også usikkerhed omkring betalingsformen, og får i værste tilfælde kunder til at forlade kurven og handle et andet sted.

I fremtiden ser vi nok, at betalinger på nettet vil foregå mere friktionsløst. Det vil ske med løsninger, som samtidig med betalingen også trækker navn og leveringadresse ind, på en nem og bekvem måde, mens selve betalingen kommer til at foregå med fx ansigtsgenkendelse via telefonens kamera.

Henrik Lundgaard Sedenmark,
chefkonsulent, Dansk Erhverv

Tilbage til Retail