Foto: Made

Opskriften på innovation: Lean og Industri 4.0 går hånd i hånd

Produktionsvirksomheder kan få gavn af at udvikle fremtidens fabrikker ud fra en Lean-tankegang, hvor der skabes konkurrencekraft gennem kundetilfredshed, lyder det fra eksperter. Filosofien har flere år på bagen, men metoden er aktuel og må ikke glemmes i bestræbelserne på innovation

Luk øjnene, stræk armene og lad som om, dine hænder griber om et rat. Hvor længe tør du lukke øjnene, mens bilen kører?
Ikke ret længe, vel? Måske ganske få sekunder.

Sådan indledte den svenske forsker, Lean-ekspert og forfatter til bestselleren ”Dette er Lean”, Niklas Modig, Dansk Industris Lean konference 2019 ’Hvad sker der, når Lean møder Industri 4.0?’.

Når vi kører bil, så har vi behov for konstant at overvåge trafikken, så vi kan tilpasse os instinktivt via mikrobevægelser, når der er vejarbejde eller en ældre dame krydser vejen. Det perspektiv på omgivelserne bør organisationer efterleve ved at scanne udviklingen og anvende en metode, så chaufføren eller ledelsen aldrig lukker øjnene. Dermed er vi i kontrol over processen.

Lær af japanerne: Forstå kundens behov

Keynote speakerens metafor illustrerer Lean-tankegangen, og den gevinst virksomheder kan opleve, hvis metoden efterleves. Niklas Modig pointerer, at det er afgørende at redefinere vores syn på effektivitet for at sikre konkurrencekraften gennem ægte kundetilfredshed. Det handler i bund og grund om at forstå, hvad kundens behov er, og hvad der skaber værdi for kunden samtidig med, at færrest mulige ressourcer bliver anvendt.

Undersøg først, hvilke teknologier der giver mening for jer, og hvad I kan få gavn af det. Fokuser på skalerbare løsninger
Nigel Edmondson

Lean er en forretningsfilosofi med fokus på ledelsesprincipper, og den udspringer fra bilfabrikanten Toyota. I over 20 år har den japanske bilgigant arbejdet – og haft held med – at strømline hele produktionen med kundens oplevelse som vigtigste KPI. Før i tiden var størstedelen af virksomhedens vægge klistret til med informationer, post-it-sedler og tavler, der fortalte om alt fra leverancer til daglige gøremål. Det var et stort rod, og for at gøre op med det begyndte de at visualisere alle processer og flows i forretningen.

Toyota opfandt ordet ”ji dö ka”, som kan oversættes til ”self moving ization” – altså en person eller ansat i bevægelse, der altid ved, hvad de skal foretage sig. Det var med til at skabe en produktiv organisation, og siden da har vesten forsøgt at adoptere Lean-filosofien.

Er Lean gået i glemmebogen?

Niklas Modig vurderer, at mange virksomheder blot siger: ”Arbejd, og gør det bedre” til deres ansatte i blinde uden at kende eller forstå udfordringerne, der kan løfte firmaet. Han vurderer, at organisationer har brug for at have overblik for at kunne være effektive og adressere, hvor der er behov for forbedringer.

MADE’s – Manufacturing Academy of Denmark – direktør, Nigel Edmondson, gør det klart, at overblik og kendskab netop er forudsætningen for at implementere eller prioritere mellem automatiseringsløsninger, der skaber fremtidens fabrikker.

I takt med, at der de sidste år har været et stort fokus på digitalisering, så er Lean-filosofien – og den værdi den kan give – måske røget lidt i glemmebogen?

”Lean og Industri 4.0 går hånd i hånd. I produktionen sker der en automatisering af værdistrømmen ved f.eks. automatisering af administrative opgaver såsom produktdesign, programmering af robotter eller produktionsovervågning for at optimere vedligeholdelse eller ordrehåndtering,” siger Nigel Edmondson fra MADE, der er et innovationsnetværk for fremtidens produktion.

MADE’s direktør har et konkret råd til de virksomheder, der ønsker at gå i gang med Lean og de nyeste digitale teknologier:

”Vi råder SMV’er til at overveje den værdi, som kunderne efterspørger, inden de giver sig i kast med kunstig intelligens, robotter eller andet. Undersøg først, hvilke teknologier der giver mening for jer, og hvad I kan få gavn af det. Fokuser på skalerbare løsninger,” anbefaler Nigel Edmondson.

Succes med Lean

Flere virksomheder har succes med Lean i et bredere perspektiv, hvor der er fokus på at skabe værdi for kunden. Og så kan filosofien bruges på tværs af brancher og størrelser – og er også for små og mellemstore virksomheder, der ønsker redskaber til at forme fremtidens fabrikker og forbedre organisationen.

Danske virksomheder har høstet ­betydelige effektiviseringsgevinster ved at følge leanprincipperne, og det er ofte sket ved at have et konstant fokus på medarbejderne. Det er nemlig medarbejdernes opmærksomhed på målet om konstant optimering, der gør, at lean kan fremme produktiviteten.