Vælg det rette lønsystem – det betaler sig

Hvad er din virksomhed for en størrelse? En enkeltmands-iværksættervirksomhed med timelønnede ansatte? Eller er du ejer af en nystartet virksomhed med få ansatte? Eller måske du har et større, veletableret firma med mange år på bagen? Uanset hvad har alle danske virksomheder én ting til fælles: De skal bruge lønsystemer til at afregne lønninger. Alle virksomheder skal registrere samt udbetale løn, indberette til SKAT osv. Vidste du, at du med et moderne og intuitivt lønsystem kan spare en masse penge – både på administrationstimer og lønninger?

I Danmark er der et stort udbud af lønsystemer til virksomheder. Det er oftest rart at have meget at vælge imellem, men det gør det også sværere at navigere i og at finde frem til præcis det system, der passer dig og din virksomhed bedst. De forskellige lønsystemer har også forskellige fokus: Nogle henvender sig til specifikke virksomhedsstørrelser, systemerne i sig selv er forskellige og nogle lønsystemer har flere automatiserede processer end andre. Derfor bør du først og fremmest blive helt klar over, hvad dine eksakte behov er, så du målrette din søgning mod præcist de lønsystemer, der kan varetage dit behov.

Dataløn er et af de mest populære lønsystemer i Danmark, som mere end 65.000 virksomheder vælger at bruge. Årsagerne til dette er flere: Deres system henvender sig både til små og større virksomheder, og så har Dataløn udviklet et online lønsystem der er simpelt og nemt at anvende. Det betyder, at Dataløns system ikke kræver at brugerne i forvejen har erfaring med løn eller fra lignende lønsystemer. Dermed kan det bruges af alle, selv dem der aldrig har arbejdet med løn før. Og det er en stor fordel for små eller nystartede virksomheder, der skal spare penge hvor de kan: De kan selv stå for lønadministrationen frem for at aflønne en bogholder til at udføre jobbet, og da lønsystemet er nemt at forstå og bruge, koster det heller ikke alt for mange timer på arbejdskontoen.

Hvad et godt lønsystem bør indeholde

Alle startups og mindre virksomheder, der selv håndterer lønnen, har brug for et lønsystem der gør lønarbejdet nemt, så du får frigivet mere tid til at varetage din forretning. Et godt lønsystem skal kunne mange ting, heriblandt: håndtere forskellige ansættelsesformer, herunder at beregne samt udbetale løn både til fastlønnede medarbejdere og til timelønnede. Lønsedlerne skal desuden kunne sendes til medarbejderne via E-boks, så er du helt sikker på, at de altid når frem til rette vedkommende. Systemet skal endvidere kunne indhente skattekort og indberette til eIndkomst. Feriereglerne er betinget af den ansattes ansættelsesform, derfor skal systemet også kunne indberette og afregne af den ansattes ferieoplysninger, uanset om denne er ansat under funktionærloven eller er timeansat. Systemet skal naturligvis også kunne integreres med regnskabsprogrammer: Det sparer dig oceaner af tid, når du har mulighed for at bogføre din løn fra et regnskabsprogram.

Det var hovedpunkterne i et godt regnskabsprogram. Der er flere faktorer der spiller ind alt efter hvilken virksomhed, du har. Uanset hvad, er det vigtigt du sætter dig ind i mulighederne og de forskellige udbud, så du ender med det helt rette lønsystem til dig og som dækker dit behov – det betaler sig.