Mange virksomheder har uudnyttet potentiale for vækst
Via engagerende og målrettet BtB-marketing kan døren åbnes til nye potentielle kunder og varme leads til salgsorganisationen, forklarer CEO i Business Insights Stian Faber. Den dårlige nyhed er, at langt fra alle danske virksomheder udnytter deres vækstpotentialer optimalt.
Til gengæld er den gode nyhed ifølge CEO i Business Insights Stian Faber, at der er hjælp at hente for de virksomheder, som ønsker at forløse potentialet for vækst. Opskriften er engagerende og målrettet BtB-marketing kombineret med journalistisk indhold af høj kvalitet, som både kan åbne døren til nye, potentielle kunder og skaffe varme leads til virksomhedens salgsorganisation.
Det handler om at skabe en relation til målgruppen ved at skabe værdi og samtidig positionere virksomheden, som den ideelle sparringspartner og ekspert.
Stian Faber, CEO Business Insights
”Det er vigtigere end nogensinde at brande sin virksomhed på den rigtige måde oven på en langvarig krise, der har skabt usikkerhed og tvivl om, hvorvidt de enkelte virksomheder fortsat lever og har det godt. Den nye virkelighed i kølvandet på coronakrisen har skabt en større distance mellem brands og beslutningstagere, hvilket øger behovet for at danne kunderelationer på anden måde end via det traditionelle fysiske eller digitale møde. Og vi kan se, at stadig flere beslutningstagere begynder deres kunderejse på digitale platforme, hvor de samler viden om blandt andet brands og produkter,” siger Stian Faber.
Alle virksomheder har en historie
Stian Faber står til daglig i spidsen for Business Insights og har gennem 15 år specialiseret sig i at hjælpe BtB-virksomheder med kommunikation og markedsføring. Med Business Insights har han bygget en medieplatform, der imødekommer de BtB-marketingansvarliges udfordringer, når det gælder kommunikation af komplekse budskaber og leadgenerering.
Stian Fabers udgangspunkt er, at alle virksomheder har en historie at fortælle, uanset om man sælger ERP-systemer eller finansiel teknologi. Og den historie skal bruges til at få virksomheden positioneret over for relevante nye kunder.
Virkeligheden i dag for mange virksomheder er, at de har hjemmesider med store mængder af content og udsender nyhedsbreve til kunder og andre med én eller anden form for tilhørsforhold til eller interesse for virksomheden. Ofte er de besøgende på hjemmesiden og modtagerne af nyhedsbrevene virksomheder, der minder om de kunder, man har i forvejen, og i og med, de ikke er identificeret, udgør de ifølge Stian Faber et ”uudnyttet vækstpotentiale”.
”Før de bliver kunder, skal de dels lokaliseres, dels skal der skabes en skarp og god value proposition, så de potentielle kunder forstår værdien af den vare eller ydelse, som virksomheden tilbyder,” siger han.
Målgruppe skal rammes præcist
Det skal ifølge Stian Faber ske med engagerende indhold i form af storytelling udmøntet i eksempelvis artikler.
”Virksomhederne skal vise flaget på en intelligent måde, og her er storytelling et særdeles effektivt redskab. Vi oplever at udbyttet og effekten af traditionelle annoncer er begrænset, hvad end det er online eller offline. Men med storytelling kan man som virksomhed få engageret sin målgruppe til at komme tættere på sit brand på en måde, hvor man samtidig giver målgruppen værdi. Det handler simpelthen om at skabe en relation til målgruppen ved at skabe værdi og samtidig positionere virksomheden,” fastslår Stian Faber.
I den forbindelse er det essentielt, at storytelling – for eksempel på en platform som Business Insights – sker på et seriøst og fagligt højt niveau, og at virksomhederne derfor uddelegerer opgaven til eksperter inden for både markedsføring og formidling.
”Når vi på Business Insights arbejder for at synliggøre udvalgte brancher og vækstområder, sker det altid gennem målrettet journalistisk, skrevet af fagspecifikke kvalitetsjournalister, som forstår BtB-forretningernes udfordringer. På dét punkt er vi kræsne, og det er noget, vores kunder vægter højere og højere,” understreger Stian Faber.