Unge holder hackerne ude

Hvert fjerde barn har prøvet, at deres konto er blevet hacket. Nu skal et videns- og praktisk forløb klæde gymnasielever på til at færdes sikkert på internettet og bruge computere på en ansvarlig måde både i skolen og i fritiden

Farerne lurer på internettet, hvor børn og unge er et yndet mål blandt hackere. En ny undersøgelse, som Ultra Nyt har foretaget i samarbejde med Epinion, viser at hvert fjerde barn mellem 9 til 12 år har oplevet, at deres konto på sociale medier er blevet hacket. Det betyder, at fremmede mennesker kan følge med i, hvad de foretager sig. Mange møder hackerne allerede i en tidlig alder, hvor de begynder at færdes på de sociale medier. Selvom mange af dem er født digitale og særdeles hjemmevant, når det kommer til at anvende teknologi og interaktive skærme, så er det noget helt andet, når man taler om truslerne, der lurer på internettet.

”Børn og unge ved hvordan man bruger apps og platforme, men de ved ikke nødvendigvis, hvordan man ikke skal bruge dem. Samtidig med at vi undervurderer omfanget af, hvor mange der bliver hacket, så udgør det en stor risiko for vores børns sikkerhed,” siger Jonathan Davis, der er Program Manager i Microsofts udviklingsafdeling Microsoft Development Copenhagen. Nu går Microsoft I Lyngby sammen med Tektanken om en case competition til foråret næste år. I løbet af 6 til 8 uger skal skolerne arbejde med alt fra at opspore falske mails til at skrive sikre kodeord. Forløbet kulminerer med fire ugers praktisk opgave, hvor eleverne arbejder med deres egne projekt inden for emnet cybersikkerhed. De bedste opgaver præsenteres foran et panel af eksperter hos Microsoft.

Værktøjer og sund fornuft

Jonathan Davis er en af eksperterne i panelet. For ham er det især vigtigt, at man griber chancen for at klæde de unge mennesker godt på, så de ikke lukker de forkerte mennesker ind.

”Børn stoler meget på dem, de chatter med. Det er oftest deres venner og så er det jo også vigtigt for dem at få nye venner. Problemet er bare, at der er nogle typer, der gerne vil ind i deres computere, så de kan snuppe passwords eller personlige oplysninger for at tjene penge på dem. Det er der uendeligt mange måder, de kan gøre på. Og der kommer nye måder hver dag,” siger Jonathan Davis. Når eleverne starter i gymnasiet, så har de oftest deres egen computer og her er de mere tilbøjelige til at kompromittere sikkerheden. Det betyder også at de kan have vidt forskellige erfaringer med hackere. Nogle kan have prøvet at blive hacket, andre kan have hacket andre og så er der dem, der er gode til at fange dem, der hacker andre.

”Vi skal lære de unge mennesker at bekæmpe hackere. For at gøre det, har vi har tre mål med vores forløb. Først og fremmest skal vi lære dem at forstå, hvad et hackerangreb er og hvornår de er i fare for at blive udsat for ét. Så ser vi de unge som en innovationskilde. De har mange gode ideer og de kan inspirere andre til at øge deres sikkerhed og så skal de være bevidste om deres styrker og om, at de kan ’kæmpe den gode kamp’. Og så vil vi også plante et frø hos den unge generation om at der er fantastiske muligheder, hvis man vil arbejde med cybersikkerhed i fremtiden,” siger Jonathan Davis.

Med interesse og relevans kommer det akademiske

Tektanken, der er en del af Naturvidenskabernes Hus, udbyder praktisk faglige undervisningstilbud, hvor danske virksomheder over hele landet samarbejder med gymnasier og skoler. Hos Tektanken klæder de lærerne på til sammen med virksomhederne om at formidle den praktiske viden, der er i virksomhederne. For mange unge mennesker er det ikke nær så interessant, hvad man skal vide, men i højere hvorfor man skal vide det.

”Derfor er det godt at komme ud til en virksomhed og have en faglig samtale med nogle eksperter, der kan fortælle dem, hvorfor det her er vigtigt. Det er må ikke handle for meget om uddannelse. Det skal i højere grad handle om undren og udvikling. Vi skal gøre det interessant og relevant og så kommer det akademiske helt af sig selv, når de får interessen for det,” siger Michael Frellesvig Boss, der er projektleder hos Tektanken og tilknyttet samarbejdet med Microsoft. Lykkedes det at vække interessen hos de unge mennesker, så er jorden gødet for at fremtidens vigtigste tekniske kompetencer kan spire i Lyngby-Taarbæk. Men det er også godt, hvis de unge mennesker finder ud af, at det ikke er noget for dem.

”Et virksomhedssamarbejde handler om at give de unge erfaring, så de kan tage stilling til, om de brænder for at løse de udfordringer, de bliver stillet overfor. Men det handler også om det det positive fravalg. For hvis det ikke tænder noget i dem, så kan de vælge det fra med velbegrundet erfaring og det er lige så stærkt som at vide hvad man gerne vil,” siger Michael Frellesvig Boss.

Om forløbet:

150 elever fra seks gymnasier deltager i et otte uger langt forløb til foråret 2020. Forløbet fokuserer på konkrete metoder og gode vaner i forbindelse med emnerne; Phishing, Passwords og sikkerhedskopiering, men henblik på bedre at kunne beskytte sig mod angreb på nettet. Bag forløbet står Microsoft Development Copenhagen og Tektanken, der er en del af Naturvidenskabernes Hus. Tektanken skaber samarbejder og undervisningstilbud til danske virksomheder landet over. Heriblandt Danfoss, Grundfoss, Novozymes og Ørsted.

Tags: ,

Jonathan Davis,
Program Manager i Microsofts udviklingsafdeling Microsoft Development Copenhagen

DET KAN DU GØRE FOR AT SIKRE DIG MOD HACKERE:
  • Sørg for at dine programmer er opdaterede
  • Tryk aldrig på et link du har fået fra nogen du ikke kender eller stoler på
  • Benyt to-faktor autentifikation, hvis det er muligt. Det er eksempelvis nem-ID eller sms som verifikation.
  • Find på et stærkt kodeord er langt. Gerne 12 tegn eller mere. Skriv det ikke ned og giv det aldrig til nogen.
  • Brug en kodeords-generator.
  • Hav ikke din bærbare computer i et rum, hvor du ikke vil have folk kan se hvad du laver.
  • Dæk dit webcam til.
Tilbage til kgs-lyngby-future