Udviklingstiden var afgørende for dansk fodboldkameras succes
Startuppet Veo har udviklet et kamera, der automatisk kan optage og analysere fodboldkampe. Men det komplicerede produkt, som netop har fået en investering på 40 millioner kroner, var aldrig nået så langt uden en produktion med 3D print.
Startuppet Veo har udviklet et kamera, der automatisk kan optage og analysere fodboldkampe. Men det komplicerede produkt, som netop har fået en investering på 40 millioner kroner, var aldrig nået så langt uden en produktion med 3D print.
Mindre end én procent af alle fodboldkampe filmes i dag. Omkostningsfuldt tvudstyr, historiske årsager og konventionel tænkning er de primære årsager til, at optagelser hidtil har været forbeholdt de relativt få verdensstjerner og storklubber. Men i takt med kraftigt udvidet båndbredde, bedre trådløs dækning og optimeret optagelseskvalitet så den danske softwarevirksomhed Veo et marked for, at de mange ”usynlige” trænings- og fodboldkampe, fremover kunne optages.
Optagelserne af lavere rangerede hold kunne nemlig både bruges i klubbernes talentudvikling og til efterfølgende analyse af de spillede kampe. Mens ideen var klar, var løsningen mere kompliceret end som så. Veo skulle bruge et intelligent digitalt kamera, som skulle monteres på en høj stand ved sidelinjen. Herfra skulle kameraet optage kampe og træning, panorere 180 grader og sende sekvenserne trådløst, og via algoritmer skulle kameraet automatisk følge boldens aktuelle placering og spillernes løbemønstre.
Med komponenter af både software, kunstig intelligens og hardware, var der mange faldgruber i udviklingen for den unge virksomhed. Og for at sikre, at hardware-delen forløb smertefrit, satsede virksomheden på at fremskynde processen med 3D-print og eksperter fra specialisten Damvig. På den måde kunne de nemlig holde startomkostningerne nede og udnytte teknologiens fleksible muligheder. “Damvig var en aktiv sparringspartner, der forstod vores tanker og bidrog konstruktivt i hele produktudviklingsfasen. Både når produktet blev udviklet og løbende skulle tilpasses var de med os og sikrede at vores time-to-market blev kortvarig,” siger Henrik Theisbæk, adm. direktør i Veo.
Effektiv produktion er afgørende
På den ene side har nye teknologier, produktionsmetoder og standardkomponenter gjort det mere fleksibelt at udvikle nye produkter. På den anden side har global konkurrence, kortere produktcyklusser og disruptive, teknologiske kvantespring skærpet kravene til alle virksomheders time to market-evner: Man skal være mere og mere innovativ og konstant levere nytænkende løsninger. Det betyder, at nye løsninger bliver stadig mere komplekse. Og selvom hardwaren for Veo’s vedkommende blot var én brik i puslespillet, indså Damvig, hvor afgørende en brik det var.
”Det var vitalt, at kameraet var billigt, enkelt at installere og nemt at betjene via en smartphone. Det skulle operere nemt og friktionsløst og være vandtæt – så det kunne klare alle vejrforhold. Uden et solidt kamerahus i den rette kvalitet, pris og med den fornødne nye funktionalitet ville Veo’s vision falde på jorden,” siger Susanne Damvig, administrerende direkør i Damvig A/S.
Traditionel innovation, produkttilpasning og markedsmodning er nemlig som regel dyrt, tidskrævende og risikofyldt. Det skyldes især de store startomkostninger og det langstrakte forløb, der ofte er forbundet med klassisk produktudvikling. Og kuldsejler prototypefasen eller trækker innovationen ud, så løber udviklingsomkostningerne løbsk og indtjeningen udebliver. Derfor satte Damvig også en ære i at være så fleksible så muligt, så Veo kunne få produktet og visionen til markedet.
Produktion on demand
I dag anvender mere end 300 klubber i Danmark og udlandet Veo’s nytænkende produkt. Samtidig har virksomheden for nyligt landet en investering på 40 millioner kroner til at eksportere kameraet i endnu større grad. Men Veo holder stadig fast i produktionen i 3D-print gennem Damvig. Det giver nemlig en større fleksibilitet uden store kapitalbindinger.
“Damvigs høje fleksibilitet og state of the art produktionsapparat sikrer både stabilitet, kvalitet og leverancer. Vi sender blot forecast til Damvig og kort efter har vi lige præcis det antal kamerahuse, vi har behov for ifht. at leve op til aftaler med vores kunder. Dermed binder vi ikke unødig kapital i lagre ligesom vi ikke har været nødsaget til at investere store summer i startomkostninger,” siger Henrik Theisbæk fra Veo.