Skærmbesøg øger brugertilfredsheden
Besøg til tiden, bedre tid og mere nærvær – brugerne af skærmbesøg er meget tilfredse med løsningerne, og det offentlige kan spare på transportudgifterne
Sundhedssektoren kan se frem mod store udfordringer med en stigende ældrebefolkning, der skal have hjælp og mindre mandskab og mindre budgetter. Men driftsmodnede digitale løsninger kan hjælpe os, ikke mindst når det kommer til skærmbesøg, og Atea har stor ekspertise i at levere sund- hedsløsninger til det offentlige, både til kommuner, regioner og stat.
”Vores kerneforretning ligger indenfor infrastruktur og patient/borgeroplevelse på hospitaler, sundhedshuse, bosteder og plejehjem, men med vores nye strategi udvider vi vores fokus til borgerløsninger i eget hjem, som skærmbesøg og telemedicin, hvor borgerne kan lave egne målinger, få skærmbesøg til tiden, hvor det blandt andet kan kontrolleres, om de tager deres medicin, stikker sig korrekt, ernæringsvejledning, udfører simple genoptrænings-øvelser under supervision samt rehabiliteres,” siger Peder Stein Burgaard, Director of Business Development, Public Health hos Atea.
Skærmbesøg er noget, Atea har arbejdet meget intensivt med de sidste år. Ikke mindst kører Atea Danmarks største skærmbesøgsprojekt i Københavns Kommune, og her viser erfaringen, at hvert skærmbesøg optimerer tidsforbruget med gennemsnitligt 14 minutter.
Tilpasset udstyr
Der er mange muligheder for at give en bedre oplevelse, når der bruges skærmbesøg, som er et videokald fra en medarbejder-PC til en borger-tablet. Ikke mindst er borgerne meget glade for, at de virtuelle besøg kommer til aftalt tid.
”Det vil typisk være en skærmambassadør, der har opgaven med at udføre skærmbesøget, og derved kan det ske til tiden. Ikke noget med at borgerne skal sidde og vente på, at plejeren kommer, og det giver mere frihed,” pointerer Peder Stein Burgaard.
Atea leverer den sundhedsfaglige software, hardware, og service, support og logistik til skærmbesøgsløsningen og har gjort meget ud af at sikre, at borgerinstallationen går så let som muligt.
Der er specialuddannede sundheds- teknikere, der både ved, hvordan tablet og software hos borgeren virker og skal installeres, og som ved, hvordan man underviser borgerne i brugen.
Vores sundheds teknikere har meget strukturerede procedurer for, hvordan de nemt får løsningen ind i borgerens hjem
Peder Stein Burgaard, Director of Business Development, Public Health, Atea
”Vores sundhedsteknikere har meget strukturerede procedurer for, hvordan de nemt får løsningen ind i borgerens hjem. Dvs. videotestkald for udendørs mobildækning til Ateas sundhedssupportcenter foretages i bilen udenfor for borgeren hjem, så vi allerede har en indikation om, hvorvidt mobildækningen er god nok, inden vi møder borgeren. Løsningen skal bare virke med det samme for at give tillid til skærmbesøg,” fremhæver Peder Stein Burgaard.
De tablets, som borgerne får stillet til rådighed, er tilpasset helt til opgaven, og borgeren har ikke mulighed for at gøre andet end tænde den. Den starter automatisk op i den app, der skal bruges til at modtage videoskærmbesøget, og interfacet i app’en er gjort så enkelt at betjene som muligt.
Atea samarbejder med Appinux omkring skærmbesøg til Københavns Kommune.