"Vi skal huske på, at vi har AI på mange forskellige niveauer. Der er den helt almindelige algoritme, og så er der AI-platforme fra udbydere som f.eks. Microsoft. Man behøver ikke være opfinder eller udvikler af AI for at bruge den teknologi,” forklarer Birgitte Hass.

Vigtigt at komme i gang med kunstig intelligens

Selvom mange danske virksomheder mener, at de er godt med på de nye teknologiske tendenser, for at sikre effektivt udnyttelse af data til værdifuld forretningsmæssig indsigt, så er der desværre stadig mange der ikke er med endnu. Det skal ændres hvis de ikke vil sakke bagud i konkurrencen, mener eksperter.

Brugen af kunstig intelligens (AI, red.) burde ikke længere være noget nyt for danske virksomheder. Ikke alene er teknologierne omkring AI godt modne, de findes også til rigtig mange forskellige opgaver og platforme.

Men selvom Danmark er et land, hvor vi, teknologisk, er godt med, så er vi ikke helt på det niveau hvor vi burde være, når det kommer til brugen af teknologier som AI, machine learning, mønstergenkendelse eller data mining.

”Der er rigtig mange af mine medlemmer, der er i gang med at bruge eller implementere AI. Men der desværre også en rigtig stor gruppe af vores SMV’er, der ikke helt har opdaget, hvad der er ved at ske, og det er utrolig skidt. For pludselig er der en konkurrent, der er kommet meget længere, og så mister de kunder og omsætning. Det er utrolig vigtigt at komme i gang, inden man bliver overhalet indenom,” siger Birgitte Hass, administrerende direktør i IT Branchen.

Her er Karina Behr Andersen, Business Development Director Analytics & Business Insight hos Columbus, enig. Hun mener at modenheden i danske virksomheder er relative lav, når det kommer til at være datadrevne.

”Det kan virke provokerende, for mange betragter sig som ret modne, men for mig er det ikke at være datadrevet at få en rapport på, hvad der er sket. Når du begynder at bruge historiske data til at forudsige fremtiden og hvad skal du gøre i morgen, så er vi ved at være datadrevne og modne til at bruge AI og machine learning,” siger Karina Behr Andersen.

AI er essentiel

At bruge data proaktivt og smart, som ved AI er meget vigtig for virksomhederne. For med AI kan der sættes strøm til en masse processer, og dermed gøre manuelle arbejdsopgaver lettere.
Med AI kan man intelligent forudsige trends og spotte nye mønstre ved hjælpe af teknologi og menneskelige input, hvilket kan være en stor fordel for virksomhederne.

”Vi skal huske på, at vi har AI på mange forskellige niveauer. Der er den helt almindelige algoritme, og så er der AI-platforme fra udbydere som f.eks. Microsoft. Man behøver ikke være opfinder eller udvikler af AI for at bruge den teknologi,” forklarer Birgitte Hass og pointerer, at det jo ikke var Novo, der opfandt insulinen, de var bare bedste til at handle med den.

Derfor handler det om at komme i gang med aktivt at bruge data og AI i virksomheden, men det betyder ikke at virksomhederne nødvendigvis skal starte med at indføre AI i hele virksomheden.
”Start med at sætte en lille sum af, og test din hypotese om hvad du forventer at få ud af at bruge AI på dine data. Det er aldrig spildt, for enten afdækker du fantastiske spændende muligheder, eller også finder du ud af, at det ikke giver dig den nødvendige værdi.

Med relativ få midler og tid, kan du let få afdækket, om det kan betale sig at fortsætte eller ej,” siger Karina Behr Andersen.
Men samtidig er det også vigtigt at vælge et område i virksomheden hvor AI rent faktisk ville kunne arbejde. Det nytter f.eks. ikke noget at vælge et forretningsområde, hvor der ingen data er.
”Man skal finde et sted med relevant datagrundlag og en afstemt hypotese med en forventet forretningsmæssig værdi, som man kan teste. Så kan man hurtigt komme i gang, hurtigt se, hvad AI kan bidrage med af værdi i din virksomhed,” siger Karina Behr Andersen.

Birgitte Hass er enig, og hun mener at specielt de mindre virksomheder skal komme i gang med at kigge på digitaliseringen.

Ikke lade sig forskrække

”Den store overskrift lige nu er, at de skal påbegynde eller fortsætte deres digitaliseringsrejse. Og det er vigtigt, at de får opdelt rejsen i mindre overskuelige skridt. Hvis virksomheden allerede er i gang med digitaliseringen, så skal de i gang med AI, så de eksempelvis kan få analyseret data,” forklarer Birgitte Hass.

Derudover er det vigtigt at forstå, at AI ikke er en fast ting, men et meget bredspektret fænomen.

”AI rækker lige fra kloge selvlærende algoritmer til ekstremt kloge algoritmer, men det er vigtigt ikke at blive forskrækket. Der findes også et AI der passer til din virksomhed. Det handler bare om at slippe dem løs,” siger Birgitte Hass.

Det sidste gode råd kommer fra Karina Behr Andersen. Hun påpeger, at for at kunne afdække ny forretningsmæssigt potentialer med teknologi som AI, er det vigtigt, at man aktivt opnår at blive data dreven i en virksomhed.

 


Karina Behr Andersen, Business Development ­Director Analytics & Business Insight, Columbus.

Birgitte Hass, administrerende
direktør i IT Branchen.

Tilbage til Forretningssystemer