Sponseret af Bisnode

Virksomhederne skal passe på, at arbejdet med udnyttelse af data ikke bliver et kæmpestort monster. Man behøver ikke at starte med et data warehouse. Man kan sagtens starte med simple skridt,” siger Anna Albinsson.

Manglende datafokus hæmmer virksomheders vækst

Kun 5 pct. af de danske virksomheder udnytter den dataguldmine, de sidder på. For selvom virksomhederne er klar over, at data er virksomhedens største aktiv, ved de ikke, hvordan de kommer i gang med at udnytte data bedst muligt. Men der er gode råd at hente til både indsamling og udnyttelse af kundedata, ifølge Bisnode.

Når data anvendes rigtigt, kan de være med til at sikre flere salgsleads via marketing, flere loyale kunder, en øget omsætning, færre klager til kundeservice og ikke mindst mere succesfuld innovation i udviklingsafdelingen.

Men hvordan kommer man i gang med en datadreven strategi, der samtidig er sikker? Det er rigtig mange danske virksomheder usikre på.

”Første skridt mod at blive en datadrevet virksomhed er at skabe orden i data-kaosset. Danske virksomheder anvender blot fem pct. af al den kundedata, de indsamler, selvom der er meget at vinde ved at bytte mavefornemmelser og formodninger ud med fakta og dokumenteret kundeindsigt,” siger Anna Albinsson, Group Marketingchef hos Bisnode. Bisnode har specialiseret sig i at rådgive danske virksomheder til at udnytte de enorme mængder af data, som firmaet har om dansk og internationalt erhvervsliv.

”Har man styr på sine data, får man en konkurrencefordel i forhold til konkurrenterne,” siger Anna Albinsson.

Fokus på et enkelt setup kan kickstarte dataudnyttelsen

Dataindsamling og -strukturering kan godt opleves som en unødvendig omkostning, hvis man ikke har et direkte formål med det. Men kommer man ikke i gang med det, afskærer man sig fra at bruge data til at optimere handlinger i fremtiden.

”Bruges data som viden, finder man med stor sandsynlighed forretningsgange og processer, som kan forbedres. Herefter kan man med en yderligere investering i et større analysearbejde åbne for nye muligheder i markedet,” forklarer Anna Albinsson.

Man kan skabe stor værdi ved at indsamle data fra forskellige forretningsområder eller ved at samarbejde med eksterne partnere, som hjælper med at kombinere forskellige datakilder. Modsat hvad mange virksomheder måske tror, er det ikke nødvendigt med et kæmpe setup for at komme i gang med at udnytte data til værdiskabende beslutninger. Helt enkelt kan man starte med at trække viden ud af online-kampagner. Det er, ifølge Bisnode, en god start på rejsen mod at arbejde datadrevet.

”Virksomhederne skal passe på, at arbejdet med udnyttelse af data ikke bliver et kæmpestort monster. Man behøver ikke at starte med et data warehouse. Man kan sagtens starte med simple skridt,” påpeger Anna Albinsson.

Pas på med at læne jer tilbage

Ifølge en undersøgelse fra Microsoft anerkender 80 pct. af de danske virksomheder vigtigheden af at arbejde datadrevet, men kun 5 pct. er i gang. Derfor er der et kæmpe vækstpotentiale i, at virksomhederne går fra tanke til handling.

Desuden er der spørgsmålet om datasikkerhed

GDPR, som dominerede data-debatten sidste år, fungerede som en brat opvågning for verdens virksomheder og betød øget fokus på sikkerhed og forbedret datahåndtering, men allerede nu ser Anna Albinsson dog en faldende interesse for området:
”Vi oplever, at der er en øget risiko for, at mange bare læner sig tilbage og ikke sikrer, at datasikkerheden er i top. Men det er nu arbejdet med at sikre sine data skal foregå,” fastslår hun.

Tags: ,
Fem skridt, der får din virksomhed i gang

At arbejde datadrevet handler ikke om mængden af data. Det handler derimod om relevansen af dine data og den værdi, du trækker ud. Bisnode har mange års erfaring med at hjælpe danske og internationale virksomheder med at skabe værdi via data, og de anbefaler, at man tager det i små bidder og starter med en 5-trins-raket:

  • Identificér dine mål: Er målet oprydning i CRM? Nye kunder? Identificering af de mest loyale kunder? Andet?
  • Evaluér værdien af virksomhedens data og lokalisér hullerne ift. at nå målet
  • Optimér værdien ved at opdatere og rense ud i virksomhedens data. Dette kan gøres manuelt, eller man kan samarbejde med en ekstern partner med henblik på automatisering.
  • Identificér metoder til at opnå dine mål. Er det fx nødvendigt at kombinere data fra flere kilder?
  • Analysér dine data og udnyt din viden til at træffe de rigtige beslutninger ift. at nå virksomhedens mål.