"Det er afgørende, at man kan skaffe folk med de rette kompetencer, der kender systemet og kan videreudvikle det, og at der i det hele taget er knowhow i markedet, man kan trække på" - Kim Stensdal, chef for kommunikation og viden i DANSK IT. Foto: Colourbox.

Internettet er din ­virksomheds vigtigste platform: Har du systemet til at understøtte det?

Som virksomhed skal man i dag være synlig på internettet og levere gode ­digitale ­kunde- og brugeroplevelser. Derfor bliver systemet til web content management ­vigtigere og vigtigere.

Hvis vi springer 20 år tilbage i tiden til slut 90’erne, var en hjemmeside ofte noget, de fleste virksomheder nærmest som en hurtig eftertanke klaskede oven på den eksisterende, fysiske forretning. Indholdet på hjemmesiden var statisk, designet var ikke vildt tiltalende, funktionerne var meget begrænsede, og så var hjemmesiden kun tilgængelig på desktoppen. Dialog med de besøgende var der ikke meget af.

I dag er situationen markant anderledes: Internettet er i dag for mange virksomheder den primære (og måske den eneste) platform til at interagere med kunderne, og det kan meget vel være den faktor, der er allermest afgørende for din virksomheds succes. Et website er ikke noget, man får udviklet ude i byen og så efterfølgende kan glemme alt om, så det ligger stille hen på world wide web som et levn fra fortiden. Din virksomheds tilstedeværelse på nettet skal være overbevisende og konstant videreudvikles. Her kommer web content management systemet (CMS) ind i billedet som det system, der hjælper medarbejderne med at publicere og styre indhold og leverer de værktøjer, der kan bane vejen for gode kunde- og brugeroplevelser på nettet.

Vigtige funktioner i dit CMS

Der findes et hav af CMS-løsninger fra både ind- og udland og til alle krav og behov. Fælles for alle systemerne er dog, at der er en række grundlæggende funktioner, de skal understøtte, hvis de skal kunne sikre din virksomhed en overbevisende onlinetilstedeværelse. Helt overordnet kan man sige, at et CMS skal gøre det nemt at oprette, publicere og styre indhold. Det skal være et let tilgængeligt og intuitivt ­system, da brugerne langt hen ad vejen skal holde af systemet, for at det i sidste ende kan blive en succes. CMS’et skal lægge op til kreativitet – ikke dræbe den.

Et moderne website er dynamisk og indeholder relevant og interessant indhold i form af både tekst, billeder, grafik og video. Siden skal fungere både på traditionelle computere og på smartphones og tablet-pc’er. Integrationen til sociale medier bliver stadig vigtigere, ligesom mange populære websider i dag understøtter personaliserede brugeroplevelser, chat og brugerkommentarer. Der er utallige muligheder for at nå kunderne på nettet, men uanset hvordan man griber det an, har man brug for et sted at styre det hele fra, og derfor bliver virksomhedens CMS vigtigere og vigtigere.

Digitale kundeoplevelser

Et moderne CMS lever ikke i en silo. Værktøjer til søgemaskineoptimering, integration til sociale medier, analyseværktøjer og samspillet med virksomhedens øvrige forretningssystemer er ganske afgørende. Vigtigt er det, at selve CMS’et er modent og velafprøvet i markedet, for så så kan man altid efterfølgende udbygge og føje nye moduler til, så det kan skaleres i takt med efterspørgslen. Sikkerheden er naturligvis også afgørende, ikke mindst fordi it-kriminelle ofte går efter netop CMS’er med sårbarheder. Det er også vigtigt, fordi CMS’et i dag er et system, der håndterer mange forskellige former for data om kunderne.

E-handel er et helt kapitel for sig og et af de områder, hvor man fortsat alt for ofte oplever, at virksomhederne undervurderer behovet for at skabe den optimale oplevelse for kunden (der som bekendt altid kun er et enkelt klik fra at vælge konkurrentens webshop). Det er ikke nødvendigvis udelukkende via CMS’et, at man sikrer en velfungerende webshop, men strategien for dette bør fylde meget i overvejelserne, når man vælger CMS.

Grib projektet an på den rigtige måde

Valg og implementering af it-systemer handler om meget mere end selve systemet. Et CMS er ikke et system, man bare lige skifter, og derfor skal man tænke sig godt om og at have et blik for, hvor man rent strategisk ønsker at flytte sig hen som virksomhed, når det kommer til de mange muligheder, der findes online.

Det er afgørende, at man kan ­skaffe folk med de rette ­kompetencer, der kender systemet og kan videreudvikle det, og at der i det hele taget er knowhow i markedet, man kan trække på
Kim Stensdal

Det er afgørende, at man kan skaffe folk med de rette kompetencer, der kender systemet og kan videreudvikle det, og at der i det hele taget er knowhow i markedet, man kan trække på. Som med alle andre it-systemer skal man også huske, at systemet i sig selv ikke skaber succesen. It-projekter handler i høj grad om forandringsledelse, og derfor er det afgørende, at man får slutbrugerne med på rejsen.

 

Kim Stensdal, chef for kommunikation
og viden i DANSK IT.

Tilbage til Forretningssystemer