Nogle virksomheder vil med fordel kunne sælge data, andre vil kunne drage fordel af at putte sensorer i produkterne, og andre igen vil kunne bruge AI til at læse dokumenter og kontrakter igennem. Der er ikke nogen måde, hvorpå det kan sættes på en formel,” pointerer Christian Hannibal. Foto: Unsplash.

Digitalisering skal skabe værdi

Når forretningssystemer skal implementeres, er det væsentligt, at der ikke digitaliseres for digitaliseringens skyld, men for at skabe værdi for virksomheden.

Danske virksomheder er i fuld gang med at sætte strøm til processerne i deres virksomheder, og alle taler om digitalisering og ikke mindst om den digitale transformation.
Men det er vigtigt at holde øje med, præcist hvorfor en virksomhed skal digitalisere deres processer.

Som virksomhed skal du være meget opmærksom på, hvad det er du vil med de data du får ­adgang til som følge af digitaliseringen
Christian Hannibal

”Som virksomhed skal du være meget opmærksom på, hvad det er du vil med de data du får adgang til som følge af digitaliseringen, og derfor skal den proces være drevet fra topledelsen. Hvis digitaliseringen bliver drevet af it-afdelingen, bliver den proces drevet af teknologi, og ikke af et hensyn til, hvor en virksomhed vil hen, eller hvad man kan bruge data til,” forklarer Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef i Dansk Industri.

Det betyder blandt andet, at virksomheder der producerer fysiske produkter skal overveje, om man kan hive data ud af produktet.

”Du skal overveje om det er muligt at gøre dit produkt intelligent, om det på en eller anden måde kan sladre om, hvordan det har det, om det er ved at gå i stykker og så videre. På den måde skaber du værdi i data, både for dig selv og for dine kunder,” siger Cristian Hannibal.

Han fortæller videre, hvordan vindmølleindustrien bruger data til at forudsige hvornår deres vindmøller er ved at fejle, og på den måde skaber værdi i data.

Ingen let formel

Om dine data kommer fra fysiske produkter eller digitale processer, så er der en ting der er vigtig, nemlig at bruge disse data på den optimale måde.

Det er min erfaring, at de virksomheder der ikke vil risikere noget, også er dem der mister de største potentialer for indtjening Kari Mette Berg Almskog

”Du skal have en klar strategi om dine data. Du skal f.eks. vide, hvilke risici du er villig til at tage, hvis dine data er på dine kunder. For du risikerer at komme ud i en situation, hvor du mister omsætning, hvis du f.eks. siger nej til kunder der mærkes som potentielt dårlige betalere. Det er min erfaring, at de virksomheder der ikke vil risikere noget, også er dem der mister de største potentialer for indtjening,” siger Kari Mette Berg Almskog, Head of Business Development & Analytics, Bisnode.

Men hvis virksomhederne er ude efter en let formel for at finde ud af, hvordan de får succes med digitaliseringsprocessen, så har Christian Hannibal dårligt nyt til dem, den formel findes ikke.
”Nogle virksomheder vil med fordel kunne sælge data, andre vil kunne drage fordel af at putte sensorer i produkterne, og andre igen vil kunne bruge AI til at læse dokumenter og kontrakter igennem. Der er ikke nogen måde, hvorpå det kan sættes på en formel,” pointerer Christian Hannibal.

En ting er dog sikker og det er, at virksomhederne er nødt til at lægge en strategi for, hvor ens virksomhed skal være i en digital tidsalder, de skal ikke lægge en strategi blot for at være digitale – den skal have et formål.

”Der er nemlig et stort potentiale i digitaliseringen. Virksomhederne har masser af manuelle opgaver som vi kan tage væk fra deres ansatte, så de kan lave noget langt mere interessant og værdiskabende. Der er masser af penge at spare, samtidig med at du kan få nye og spændende kunder,” siger Kari Mette Berg Almskog og fortsætter:

”Virksomhederne skal bare sikre sig, at forretningssystemerne kan integreres i alle andre systemer, og at de skal være robuste – de skal jo ofte virke 24 timer i døgnet.”

Stort potentiale i at eksperimentere

”Data er grundlæggende viden, og hvis man opsamler den og putter den i en stor gryde, så er det ikke viden, så er det bare noget rod. Men hvis du har en plan, så kan du bedre komme i mål,” siger Christian Hannibal.

Både potentialet for succes og risikoen for at lave fejl kan dog gøre virksomheder handlingslammede, hvis de ikke lige kan se hvad de skal gå i gang med, så lader de helt være.
”Men det er ikke klogt, de skal bare gå i gang med at lave nogle eksperimenter, og så tage den derfra. Hellere prøve nogle ting og så blive klogere. Det værste man kan gøre, er intet at gøre,” pointerer Christian Hannibal.

Kari Mette Berg Almskog er enig, og slutter af med at fremhæve, at det er dem der ikke kommer i gang med digitaliseringen, der er dem der står til at miste mest, både omsætning og konkurrenceevne.

Tilbage til Forretningssystemer