Forbruget skal ændres én læderjakke ad gangen
120 små og mellemstore virksomheder har gjort deres forretning mere cirkulær til gavn for både den økonomiske og grønne bundlinje.
I Danmark er der mere end 164.700 små og mellemstore virksomheder. For mange af dem er den daglige drift i fokus, og det efterlader mindre tid og overskud til at forbedre virksomhedens grønne profil.
Derfor har partnerorganisationen Gate 21 i samarbejde med en række kommuner hjulpet 120 små og mellemstore virksomheder i Region Hovedstaden med at lave en plan for, hvordan de kan gøre deres forretning mere grøn.
Arbejdet viser, at virksomhederne kan spare store mængder CO2 og materialer ved at minimere deres affald og skære ned på materiale- og energiforbruget. Samtidig gavner den grønne omstilling både virksomhedens økonomiske bundlinje og hjælper kommunerne med at opfylde klimamål om at sænke CO2-udledningen.
Læderjakker skal mindske affaldsproblem
Én af virksomhederne, der har den cirkulære økonomi i højsædet, er den danske virksomhed Better World Fashion. De laver læderjakker og -tasker af 100 procent genbrugsmaterialer, som kommer fra tøj og tasker, der ikke kan blive solgt i genbrugsbutikker. For hver jakke, virksomheden syr, spares der 16 kg. CO2, 340 liter vand og 6 kg affald i forhold til en jakke produceret af nye materialer.
”Better World Fashion er skabt ud fra en dybt personlig ambition om at lave en virksomhed, som man kan være stolt af. Vi vil gerne være en del af løsningen på det store affaldsproblem, som vi står over for på planeten,” forklarer Reimer Ivang, der er stifter og administrerende direktør i virksomheden.
Du må godt!
Ansvaret for et bæredygtigt forbrug ligger især hos producenterne, mener virksomheden. Det er nemlig blevet for svært for forbrugerne at gennemskue, hvilke forhold tøjet produceres under. Men kunderne kan også være med til at ændre forbrugskulturen ved at leje læderjakker på månedsbasis eller levere en købt jakke tilbage, når de er færdige med at bruge den.
”Vores perspektiv på bæredygtigt forbrug er ikke baseret på afsavn og at sige ”du må ikke det og det, husk at slukke lyset og tage kortere bade. I stedet siger vi ’du må godt!’ Du må gerne skifte jakke ofte, hvis du gør det inden for vores platforme. Så kan vi sikre, at forbruget sker på en bæredygtig måde og med nogle gode produkter, i stedet for de mange dårlige produkter, der findes i dag,” siger Reimer Ivang.
Chokolade med grøn samvittighed
Cirkulær økonomi er ikke kun for virksomheder, der laver produkter af genbrugsmaterialer. Sv. Michelsen Chokolade har gennem flere år øget deres fokus på bæredygtighed.
”Vi har især fokus på bæredygtighed der, hvor vores råvarer kommer fra, og vi blev i 2016 Fairtrade-certificeret som den første danske chokoladevirksomhed. Men vi arbejder også med at gøre mere lokalt ved for eksempel at minimere mængden af emballage og skære ned på vores strømforbrug,” siger Daniel Paetsch, der er administrerende direktør i Sv. Michelsen.
Opfordrer til genanvendelse
Sv. Michelsen har fået analyseret deres emballages miljømæssige footprint. Det har betydet, at Sv. Michelsen har skiftet plasten i indpakningen ud med en type, der bedre kan genanvendes og har indført en pantordning, hvor kunderne får rabat på deres næste køb, når de afleverer en tom æske tilbage. Virksomheden opfordrer også kunderne til at dele idéer til genanvendelse af metalæskerne gennem en gruppe på Facebook.
”Det grønne ansvar betyder rigtig meget for vores forretningsudvikling, og vi arbejder med tre bundlinjer: en smagsbundlinje, en bæredygtig bundlinje og en økonomisk bundlinje, og alle tre skal være i orden,” slutter Daniel Paetsch.