Niels Raalund, adm. direktør hos FDIH

B2B e-handel kan kun gå for langsomt

Selvbetjente, døgnåbne butikker med let adgang og søgbare produkter er ofte ensbetydende med mersalg og langt mindre bøvl for kunden. Derfor bør SMV’erne ifølge Foreningen for Dansk Internethandel gøre alt for at blive en del af online-handelen.

”Vores produkter kan ikke sælges online. Vores kunder vil ikke handle på nettet. Vores konkurrenter er heller ikke på nettet. Det er for dyrt….”

Der er undskyldninger nok for de B2B-virksomheder, der tøver med at sælge deres varer online. Men fælles for undskyldningerne er, at de er dårlige. Og at de kan ende med at blive særdeles dyre.

Det mener i hvert fald administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Niels Ralund.

Og han udbygger gerne sin påstand:

-Det handler jo om, at virksomhedernes B2B-kunder også er ganske almindelige mennesker. Når de har fri, handler de på livet løs på nettet, fordi det er nemt, bekvemt og sikkert. Så selvfølgelig vil de også gerne handle online, når de er på arbejde, siger han og peger på, at Corona har været med til at åbne øjnene hos en del:

Pludselig var det ikke længere muligt med fysiske kundemøder ude i felten. Og mange fandt i den forbindelse ud af, at det faktisk godt kunne lade sig gøre at handle med hinanden uden at skulle køre land og rige rundt. Hvis man kan tillade sig at sige noget godt om pandemien er det nok det”, siger Niels Ralund.

B2B haler ind på B2C

Meget tyder da også på, at e-handelen er ved at få rigtig godt fat i virksomhederne – i hvert fald i et internationalt perspektiv. Således vurderer eksperter, at den globale omsætning indenfor B2B e-handel vil overstige omsætningen i B2C e-handelen i 2025.

Og det er en udvikling, der er god grund til at glæde sig over, fortsætter Niels Ralund:

-Væksten indenfor B2B e-handel er i fuld gang – fordi det er enkelt og fordi det for leverandørerne resulterer i mersalg. Dertil kommer, at man med et online katalog over sine produkter jo åbner sig op overfor hele verden, og dermed forbedrer sine eksportmuligheder betragteligt, siger han og kommer med en opfordring:

-Til dem, der endnu ikke har gjort det, vil jeg sige, at det er tid til at sætte strøm til deres forretning og forvandle den til en selvbetjent butik med 24-timers åbningstid og global rækkevidde.

Lær af frontløberne

Spørger man Niels Ralund om, hvordan virksomhederne konkret skal gribe udfordringen an, peger han bl.a. på eksemplets magt.

-Det helt oplagte er jo, at man lærer af hinanden – f.eks. gennem de brancheforeninger man pt er medlem af, eller hos os. I februar afholdt vi eksempelvis en konference i Odense, der netop handlede om B2B e-handel. Her løftede en række dygtige virksomheder sløret for, hvordan de har gjort. Derud over skal man selvfølgelig, hvis man ikke har kompetencen in house, alliere sig med nogle it-kyndige, som kan udstyre ens virksomhed med et rigtig godt system.

En smartere og hurtigere måde

Hos konsulentvirksomheden mySupply, der udvikler og leverer løsninger til elektronisk fakturering, e-handel og systemintegration, mærker man også den stigende interesse for B2B e-handel, fortæller indehaver Flemming Beltoft:

Vi får rigtig mange henvendelser fra virksomheder, der godt kan se, at e-handel med andre virksomheder er en del af fremtiden. Faktisk er mange af dem allerede godt i gang, og søger bare en smartere, sikrere og mere tidsbesparende måde at gennemføre deres transaktioner på”, siger Flemming Beltoft.

Flemming Beltoft, stifter af mySupply

Digitaliseret dokumentudveksling

Løsningen for mange af mySupplys kunder er systemet VAX 360, der digitaliserer hele virksomhedens dokumentudveksling fra ordring til faktura. Fordelene for den enkelte virksomhed er til at få øje på, siger Flemming Beltoft:

-Når alt foregår digitalt, frigives en masse tid samtidig med, at dokumenterne lever op til både danske og udenlandske standarder. Dermed elimineres en masse fejlkilder, og handel med udlandet bliver meget mere overskueligt.

Spørger man Flemming Beltoft om en vurdering af B2B e-handel i fremtiden, er han heller ikke i tvivl om, at B2C nok har vist vejen, men at B2B er på vej ud i overhalingsbanen:

-Der er nogle traditioner og arbejdsgange, der tager længere tid at ændre, når det drejer sig om handel mellem virksomheder. Men med de åbenlyse fordele, som e-handelen tilbyder alene i form af tidsbesparelser, er jeg ikke i tvivl om, at virksomhedernes onlinehandel vil overhale B2C i nærmeste fremtid.

Tilbage til Digitalisering