Anders Hartmann, Nord Investments’ stifter og chief executive officer.

Robotinvestorer vokser i popularitet. Men får de hjertet med i investeringerne?

Rationelle robotrådgivere har fået nye investorer ind på finansmarkedet og forvalter nu milliarder af kroner for tusindvis af kunder. Men kombinationen af datadrevne algoritmer med afkast for øje og investeringer i verdensmålene er en balancegang.

Du går ind på hjemmesiden og opretter dig. Indtaster oplysninger om din finansielle situation og svarer på en række spørgsmål omkring din holdning til risiko. Kort tid efter er du investor med en bred portefølje takket være hjælpen fra rådgiveren.

Vi vil give alle adgang til en nem og intelligent investeringsløsning med lave omkostninger
Anders Hartmann, stifter og CEO af Nord Investments

Investorrådgivning har man længe kunne få længe, men det er relativt nyt, at det kan klares fra en app, og at rådgivningen kommer fra en robot. Algoritmiske investorer fylder ikke desto mindre mere og mere. Blandt andet takket være fintech-virksomheden Nord Investments, der er den andenstørste robotrådgiver i Danmark, som i dag har 2.000 kunder og en halv milliard kroner under forvaltning.

 

”Vi er jo på en mission: Vi vil give alle adgang til en nem og intelligent investeringsløsning med lave omkostninger. På baggrund af dine svar giver vores rådgivningsalgoritme investeringsforslag, som er 100 procent datadrevne og rationelle i forhold til risiko og afkast. Der er ingen subjektive holdning overfor aktier, industrier eller lande,” forklarer Anders Hartmann, stifter og CEO af Nord Investments.

Demokratiserer finansmarkederne

De fleste danske investorer, som investerer på egen hånd, satser pengene på bare 2-3 aktier, som fortrinsvist er danske. Men bruger de løsningen fra Nord Investments får de i stedet en bred portefølje og dermed mindre risiko.

”Der er jo et element af demokratisering i det. Vi kræver godtnok et minimumsindskud, men den måde vi investerer på, er sådan som mange af de meget rige har gjort i årevis, fordi de har haft råd til den rigtige, reelle og uvildige rådgivning. Den har vi gjort tilgængelig for 30.000 kroner,” siger Anders Hartmann.

Derfor henvender Nord Investment sig også primært til investorer, der har erkendt, at de ikke kan slå markedet, eller som er trætte af høje omkostninger ved traditionel formuepleje.

Vi er en langsigtet løsning, hvor ambitionen er, at kunderne kan sætte liv i deres opsparing og få noget mere ud af deres penge
Jacob Hvidberg Falkencrone, senior analytiker i Danske Bank og talsperson for June.

Danske Bank har taget demokratiseringen skridtet videre med sin investeringsrobot June, som blev sluppet løs for tre år siden. I dag forvalter June 1,4 mia. kroner for sine 27.000 kunder, og her kan man komme i gang for helt ned til 100 kroner.

”Det er jo de nye investorer, vi henvender os til. Det, der afholder de unge, nye investorer fra at investere, er især forestillingen om, at man skal have stor viden for at komme i gang, og at det kræver mange penge og er meget risikabelt. Så vi gør det så nemt og tilgængeligt som muligt at komme i gang, for at nedbryde de største barrierer,” siger Jacob Hvidberg Falkencrone, senior analytiker i Danske Bank og talsperson for June.

 

Tre år efter starten kan han konstatere, at det er lykkedes at få både nye og yngre investorer med: Gennemsnitsalderen ligger i June på omkring 40 år – mod 60 år i Danske Banks andre investeringsprodukter – og 60 procent af investorerne har ikke investeret andre steder i Danske Bank.

Han ser dog fortsat et stort potentiale for at aktivere danskernes sparepenge, for i gennemsnit står der stadig 200.000 kroner på kontoen hos hver voksne dansker.

”Vi er en langsigtet løsning, hvor ambitionen er, at kunderne kan sætte liv i deres opsparing og få noget mere ud af deres penge. Men der er stadig mange af de penge, som venter på at komme ud og arbejde. Og det er jo også en måde at se ind ad: Der er mange, vi ikke har nået med vores tidligere tilbud – det er jo en anden måde, man skal tale investering på til især de yngre som ikke er meget formuende,” siger Jacob Hvidberg Falkencrone.

Hjertet skal følges med afkast

Robotinvestorerne har fået nye investorer ind på finansmarkederne, og populariteten af de digitale rådgivere er stigende. Samtidig er der kommet en større efterspørgsel på grønne investeringer. Og det kan være en svær disciplin at balancere rationel, datadreven robotrådgivning med at investere med hjertet.

”Vores investeringsrobot anbefaler jo ikke Tesla eller andre enkeltaktier. Men der kan også være hjerte i at have lave omkostninger og at være transparent og neutral uden nogen skjulte dagsordner,” mener Anders Hartmann fra Nord Investments.

For at imødekomme kundernes ønske om bæredygtige investeringer, har fintech-virksomheden dog tilføjet muligheden for at vælge en ansvarlig portefølje, og siden har størstedelen af kunderne valgt at investere sine penge her. Det samme gør sig gældende hos June, som introducerede screenede fonde i 2018, og har valgt fra efteråret at flytte alle kunder over i det produkt.

Alligevel ser begge virksomheden opgaven som en balancegang mellem bæredygtighed og finansiel ansvarlighed. De fleste investerer trods alt for at få formuen til at vokse.

”Med mindre man kan skabe høje afkast ved at have hjertet med, skal man være forsigtig med det. Det bør man også være tydelig om og forklare kunderne. Vi oplever, at vores kunder er meget tilfredse med en ansvarlig portefølje, hvor de selskaber, som ikke opfører sig ordentlig indenfor miljø, det sociale og governance, er frasorteret. For mange kunder tror jeg, det er nok, og så har man samtidig en portefølje, der er afkast- og risikooptimal,” siger Anders Hartmann.

Han ser mulighed for, at man kan automatisere ud fra temaer – fx grøn omstilling eller sociale forhold. Men bliver det for målrettet, mister robotrådgiveren hurtigt sin datadrevne fordel, fordi valgmulighederne til den brede portefølje bliver for snævre. Og den holdning deler man hos Danske Bank:

”Jo mere porteføljen skal skræddersys, jo mindre automatiseret kan man gøre den – og dermed bliver den også dyrere. Vi prøver jo at få spredt kundernes penge så bredt ud som muligt,” siger Jacob Hvidberg Falkencrone fra Danske Bank.

Tilbage til Copenhagen Fintech DK