Sponseret af Salesforce

Spar Nord i Aalborg

Innovation on Demand: Salesforces cloud-løsninger sikrer løbende udvikling i banken

En moderne platform gør det hurtigere for banker at udvikle nye løsninger til både rådgivere og kunder. Samtidig giver Salesforces økosystem en genvej til samarbejder på kryds og tværs.

Et cloud-baseret system til Customer Engagement har gjort Salesforce til en af de største cloud-spillere i verden. Og i dag handler systemet om meget mere end bare at holde styr på salg og kunder.

”Vi hjælper virksomheder med at skabe relationer og forbindelser til kunderne på en ny måde,” siger Ole F. Andersen, Senior Account Executive hos Salesforce med ansvar for banksektoren, og fortsætter:

Med vores cloud-løsning abonnerer kunderne både på en service og på innovation. Specielt indenfor fintech kan kunderne blandt andet bruge den innovation til at udvikle bedre og hurtigere digitale løsninger.”
Ole F. Andersen

Salesforce tilbyder et industrispecifikt produkt, som hele tiden forbedres i samarbejde med tusindvis af banker rundt omkring i verden. Samtidig har den moderne platform indbygget et økosystem, der giver adgang til at samarbejde med andre løsninger gennem Salesforce, så kunderne kan vælge og implementere den innovation, de står og har brug for lige nu.

 

Højere fart på udviklingen

Spar Nord implementerede Salesforce for bankens rådgivere i starten af året, og har meget hurtigt set resultater helt inde i kernen af forretningen.

”Systemet gør hverdagen nemmere for vores rådgivere, men det giver også en bedre dialog med kunderne. Det er en platform, hvor vi hurtigt og effektivt kan udvikle kunde- og rådgivervendte løsninger: På bare tre måneder har vi udviklet løsningen ’Mit Spar Nord’,” siger Kim Østergaard, Chef for Digital bank i Spar Nord.

Hvor net- og mobilbankens omdrejningspunkt er transaktioner, er ’Mit Spar Nord’ mere rådgivningsorienteret og skal styrke den digitale relation til kunderne. Ved at bruge den moderne platform frem for de gamle banksystemer, der præger finansverdenen, har Spar Nord lynhurtigt kunne lancere den nye løsning, der også inkluderer tredjepartsløsninger.

”Vi kan bygge modulært – vi tænker komponenter fra forskellige leverandører ind i samme værdikæde, og det giver værdi både fra et kundeperspektiv og fra bankens synspunkt,” siger Kim Østergaard.

Sætter innovationen fri

De gamle udviklingsmodeller, hvor man kommer med nye funktioner én gang om året, er ikke længere nok. Cloud giver mulighed for at være mere agil, udvikle med højere hastighed og til at frigive innovation hurtigere, mener Ole F. Andersen fra Salesforce.

”Vi får jo inputs til vores produkt fra hele verden, som vi så bygger ind som standardfunktionalitet. Dermed får kunderne ikke bare adgang til den innovation, de selv bygger, men også fra vores løbende udvikling,” siger han.

Fremtidens gode kundeservice skal også findes digitalt og understøttes af data og kunstig intelligens, og løsningerne kan lige så godt komme fra en anden branche som fra finanssektoren selv. Derfor faciliterer Salesforce også adgangen til et økosystem kaldet AppExchange – en slags avanceret App Store – hvor kunderne får adgang til et univers af nye løsninger, der kan integreres direkte.

”Det giver dem mulighed for at finde funktionalitet og tilføje til det til det behov, de må have. Det er samtidig en fordel for udviklerne til platformen – blandt andet fintech-virksomheder – som får adgang til vores 150.000 kunder, der kan få gavn af deres løsning gennem platformen,” siger han.

Og den nye mulighed for at innovere hurtigere og mere fleksibelt bidrager til innovationskulturen i Spar Nord.

”Jeg ser medarbejdere, der blomstrer i det, fordi man pludselig kan ændre ting nærmest fra dag til dag. Det får noget innovation til at blomstre internt, fordi software er med til at muliggøre gode ideer. Det tror jeg næsten er det mest interessante med platformen,” siger Kim Østergaard fra Spar Nord.