
Byggebranchens data skal være transparente og sammenlignelige
Samtidig med, at den danske byggebranche bliver stadig mere digitaliseret, anvendes certificeringsordningerne i stadig større udstrækning. De giver en række datamæssige udfordringer, som branchen skal være parat til at løse.

Klaravik i stor fusion: Sigter efter at blive en af de største online-auktioner i Europa.
Molio, Byggeriets Videnscenter er nu klar med Beskrivelsesværktøj 2.0, der både byder på en nyudviklet digital platform og langt bedre muligheder for såvel beskrivelse af projekter som dokumentation og kontroltjek.

Helt ny digital beskrivelsesplatform til hele byggebranchen
Molio, Byggeriets Videnscenter er nu klar med Beskrivelsesværktøj 2.0, der både byder på en nyudviklet digital platform og langt bedre muligheder for såvel beskrivelse af projekter som dokumentation og kontroltjek.

Standarder er meget mere end nogle regler på et stykke papir
Byggebranchen skal blive bedre til at anvende standarder, der fungerer godt såvel nationalt som internationalt. Men implementeringen af dem er ikke altid lige let. På den ene side skal de være med til at sikre ansvarsfordelingen i byggeriet, og på den anden side må de ikke lægge bånd på udviklingen i branchen

Byggebranchen står overfor et digitalt paradigmeskift
Digitalisering af byggebranchen handler om meget mere end blot det at sætte strøm til nogle processer. Der er tale om en ændring af hele branchen, som betyder både helt nye samarbejdsformer og ikke mindst helt nye ansvarsområder.

Er arkitekten på vej væk som central rådgiver…?
Over de senere år er rådgiversiden og arkitektsiden blevet knyttet ganske tæt sammen. Flere af de rådgivende virksomheder har nemlig ganske enkelt opkøbt et eller flere arkitektfirmaer. Konklusionen er klar - det er der en række fordele i, både fagligt og digitalt.

Egen arkitektfunktion i eget hus er en klar fordel
Over de senere år er rådgiversiden og arkitektsiden blevet knyttet ganske tæt sammen. Flere af de rådgivende virksomheder har nemlig ganske enkelt opkøbt et eller flere arkitektfirmaer. Konklusionen er klar - det er der en række fordele i, både fagligt og digitalt.

Byggebranchen mangler at forstå værdien af digitaliseringen
Digitaliseringsprocessen er i fuld gang i byggebranchen. Men det handler om meget mere end bare at sætte strøm til. Digitaliseringsprocessen må nødvendigvis medføre nye samarbejdsformer samt ikke mindst en ny økonomisk infrastruktur branchens aktører imellem. Fordi ting bliver nemmere, er det jo ikke ensbetydende med, at de f.eks. skal være gratis.

Hvem ejer data…?
Beslutninger skal kunne træffes på et kvalificeret grundlag. Derfor er der et stort behov for, at ensartede og standardiserede data kan flyde frit på tværs af hele byggeriets værdikæde. Det kan de ikke i dag, og det er en af bygebranchens største udfordringer.

Byggeriet skal i langt højere grad være datadrevet
Beslutninger skal kunne træffes på et kvalificeret grundlag. Derfor er der et stort behov for, at ensartede og standardiserede data kan flyde frit på tværs af hele byggeriets værdikæde. Det kan de ikke i dag, og det er en af bygebranchens største udfordringer.

Stort behov for klar besked om indholdet i byggematerialer
Byggebranchen skriger på produktspecifikke EPD’er, og behovet for gennemskuelig information er markant. Anvendelsen af generisk eller branchespecifik giver nemlig kun sjældent et retvisende billede af miljøbelastningen. Faktisk kan fejlmargin være på helt op til 30. pct.

Byggebranchens digitale paradigmeskift fortsætter i 2022
Den digitale verden rummer mange muligheder for byggebranchen, men det er også en verden, der i høj grad rummer risiko for misforståelser, hvis ikke rammerne for samarbejde på tværs af værdikæden defineres gennem en fælles referenceramme.

Markant fremgang i svanemærkede byggerier i Jylland
Flere og flere svanemærkede byggerier skyder i disse år op i Jylland. Det er alt fra rækkehuse, parcelhuse og store etagebyggerier til vuggestuer og plejehjem, og byggeaktiviteten er stor i hele otte jyske byer.

Digitale værktøjer stiller krav til omhyggelighed
Den digitale verden rummer mange muligheder for byggebranchen, men det er også en verden, der i høj grad rummer risiko for misforståelser, hvis ikke rammerne for samarbejde på tværs af værdikæden defineres gennem en fælles referenceramme.

Samarbejdets svære kunst i en digital verden
Stadig flere processer i byggebranchen bliver digitaliseret. Det stiller i høj grad krav til samarbejdsstrukturen hos branchens aktører. Her skal analoge og digitale erfaringer kombineres, og det kan være lidt af en udfordring.

Digitalisering skal gå hånd i hånd med innovation i byggebranchen
Den danske byggebranche skal blive meget bedre til at bruge den digitale værktøjskasse. Den er fyldt med gode redskaber, men den helt store udfordring er, at afsættet for de enkelte aktører i branchen er vidt forskelligt. Den udfordring skal løses, for effektiviseringspotentialet er markant.

Bedre samarbejde i byggebranchen er fundamentet for digitalisering
Den danske byggebranche er præget af stor diversitet. Det er et af de helt store benspænd for den digitaliseringsproces, der er så nødvendig med henblik på at øge effektivitet og indtjening. Derfor er det vigtigt, at branchen bliver bedre til at samarbejde og at løfte opgaven gennem en fælles indsats.

Digitalisering er ikke nogen garanti mod byggeskandaler
Selv i en digital verden lurer byggeskandalerne stadig. Niels Bohr bygningen i København er et godt eksempel på dette, selv om det i virkeligheden er forholdsvis enkelt at sikre sig, at et byggeprojekt ikke kører af sporet. Det kræver blot omtanke lige fra projektets start.

COWI er i fuld gang med en digital rejse
Den digitale transformation er i fuld gang i hele byggebranchen. Ikke kun, når det gælder selve udførelsen, men også når det gælder projektering og rådgivning.

Bæredygtighedsdata er ikke et spørgsmål om hvorfor – men hvordan
Arbejdet med at definere, hvorledes den danske byggebranche skal håndtere data, der dokumenterer et byggeris bæredygtighed, er for længst skudt i gang. Den helt store udfordring er imidlertid, hvorledes det skal standardiseres. Meningerne er delte, men nu kommer en helt ny BIM-handlingsplan til hjælp.
Smart selvbetjening fjerner køen – men den har stadig lang vej til butikken
In RetailTeknologien kan genskabe tilliden mellem banker og kunder
In FinansStiller vi de rigtige spørgsmål?
In FinansBankdata: Kerneopgaven er afgørende for fintech-revolutionen
In FinansHvordan ser fremtidens bank ud?
In FinansNye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne
In FinansHvordan genvinder den finansielle sektor tilliden igen?
In FinansIt-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne
In Finans“Fremtiden handler lige så meget om empati, som om kunstig intelligens”
In FinansKundetillid skal sikres gennem risikoberedskab
In FinansNu sættes innovationen i den finansielle sektor også fri i praksis
In FinansCybertruslen mod den finansielle sektor er større end nogensinde før
In FinansDesign alene skaber ikke tillid: Det handler om brugeroplevelsen
In FinansDigitale oplevelser skal hjælpe bankerne med at nå deres kunder
In FinansBedre kundekendskab sikrer den glatte betalingsoplevelse
In Finans
Smart selvbetjening fjerner køen – men den har stadig lang vej til butikken
In RetailTeknologien kan genskabe tilliden mellem banker og kunder
In FinansStiller vi de rigtige spørgsmål?
In FinansBankdata: Kerneopgaven er afgørende for fintech-revolutionen
In FinansHvordan ser fremtidens bank ud?
In FinansNye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne
In FinansHvordan genvinder den finansielle sektor tilliden igen?
In FinansIt-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne
In Finans“Fremtiden handler lige så meget om empati, som om kunstig intelligens”
In FinansKundetillid skal sikres gennem risikoberedskab
In FinansNu sættes innovationen i den finansielle sektor også fri i praksis
In FinansCybertruslen mod den finansielle sektor er større end nogensinde før
In FinansDesign alene skaber ikke tillid: Det handler om brugeroplevelsen
In FinansDigitale oplevelser skal hjælpe bankerne med at nå deres kunder
In FinansBedre kundekendskab sikrer den glatte betalingsoplevelse
In Finans
Smart selvbetjening fjerner køen – men den har stadig lang vej til butikken
In RetailTeknologien kan genskabe tilliden mellem banker og kunder
In FinansStiller vi de rigtige spørgsmål?
In FinansBankdata: Kerneopgaven er afgørende for fintech-revolutionen
In FinansHvordan ser fremtidens bank ud?
In FinansNye vinde over finanssektoren: Nu kommer fintech-partnerskaberne
In FinansHvordan genvinder den finansielle sektor tilliden igen?
In FinansIt-platform i Middelfart Sparekasse skal frigive tid til kunderne
In Finans“Fremtiden handler lige så meget om empati, som om kunstig intelligens”
In FinansKundetillid skal sikres gennem risikoberedskab
In FinansNu sættes innovationen i den finansielle sektor også fri i praksis
In FinansCybertruslen mod den finansielle sektor er større end nogensinde før
In FinansDesign alene skaber ikke tillid: Det handler om brugeroplevelsen
In FinansDigitale oplevelser skal hjælpe bankerne med at nå deres kunder
In FinansBedre kundekendskab sikrer den glatte betalingsoplevelse
In Finans